Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora problem för bankens kunder – kortköpen nekades

Det är Skandiabankens kunder som har problem.
Foto: / SKÄRMDUMP
Kundernas köp har nekats – trots att det finns täckning på kontot.
Foto: NIKLAS BJÖRLING

Kunder hos Skandiabanken upplevde under stora delar av söndagen problem med kortbetalningar.

Enligt banken ledde en störning i kortsystemet till att kortköps nekades, trots att det fanns täckning på kontot. 

Klockan 14:30 skriver banken på sin Facebook-sida att problemen åtgärdats.

Har du upplevt några problem att betala under söndagen?

Under söndagen upplevde flera kunder hos Skandiabanken stora problem när de skulle betala med kort. Köp som borde gå igenom nekades och kunde inte fullföljas. 

Problemen pågick under stora delar av söndagen och berodde på en störning i bankens egna kortsystem. Det drabbade inte alla kunder, enligt Pontus Haag, presschef på Skandiabanken.

– Det finns störningar när kortköp ska genomföras. Vi jobbar med att felsöka och se vad problemen består av. För närvarande finns det ingen prognos för när problemen ska vara lösta, men vi jobbar med alla tillgängliga resurser, säger han på söndagsmorgonen.

Klockan 14:30 meddelade banken via sin Facebook-sida att problemen åtgärdats.

Vet inte hur många som drabbas

På sidan uttryckte flera kunder sin frustration över att betalningarna inte fungerade.

– Vi vet att alla kunder inte drabbas. Men det är flertalet kunder som hört av sig och har problem. Men det exakta antalet går inte fastställa, säger han. 

Pontus Haag kan inte svara på vad man som kund kan kräva och förvänta sig av banken efter problemen.

– Givetvis kan detta ställa till med problem för kunder och vi uppmanar alla att höra av sig till vår kundtjänst. Kunder som drabbas av någon form av ekonomisk skada behandlas var för sig, säger han.

Har haft problem förut

Det är inte heller första gången banken stöter på problem. I juli månad ledde problem med en databasserver till att kunder inte kunde se sin konto- och kortinformation på internetbanken och i bankens app. 

Problemet åtgärdades senare på eftermiddagen, men flera personer visar nu sitt missnöje med bankens återkommande strul. Bankens svar: Vi jobbar på det.

"Just nu jobbar vi självklart för att lösa det direkta felet, så att korten skall fungera felfritt. Men vi jobbar också för att felet inte skall återkomma. Tyvärr kan jag inte ge någon information om när den framtiden är här," skriver banken på sin Facebook-sida.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!