Ashley Graham, 28, frontar H&M:s höstkollektion. Foto: H&MAshley Graham, 28, frontar H&M:s höstkollektion. Foto: H&M
Ashley Graham, 28, frontar H&M:s höstkollektion. Foto: H&M
Foto: H&MFoto: H&M
 Foto: H&M
Foto: H&MFoto: H&M
 Foto: H&M
Foto: H&MFoto: H&M
 Foto: H&M
Foto: H&MFoto: H&M
 Foto: H&M

"Stora" modellen i H&M:s höstmode

Publicerad

Ashley Graham, 28, frontar H&M Studios höstmode och inget konstigt med det.

Egentligen.

Mer än att det är ovanligt med fotomodeller med storlek 44.

– Det finns inte någon standarddefinition av skönhet eller någon perfekt storlek, säger Ashley Graham till Harper's Bazaar.

Klädjätten H&M:s val av fotomodell till den kollektion som släpps den 8 september - och som tidskriften Damernas Värld beskriver som ”kvinnlig styrka och romantisk folklore” - hyllas nu av internationella medier.

”De dominerande färgerna är svart, vitt, rött och blått blandat med neutrala färger. Bland materialen hittar vi bland annat spets, ull och sammet – en av de riktigt stora trenderna i höst”, konstaterar Damernas Värld bland annat.

Men det är valet av Ashley Graham som väcker störst uppmärksamhet.

Hon är inte en ”size 6”, alltså storlek 36, som så många fotomodeller.

– Min förhoppning är att unga kvinnor som handlar på H&M ska se mig i annonserna och påminnas om att det inte finns någon standarddefinition av skönhet eller någon perfekt storlek, säger hon till modemagasinet Harper´s Bazar.

"Modeindustrin menar allvar"

Ashley Graham bär storlek 44, och var med redan i H&M Studios marskampanj. Hon har medverkat i Sports Illustrated och en radda ansedda magasin, som Vogue och Elle UK, men ofta har det då handlat om att som modell representera plus-storlekar.

Så är inte fallet nu.

Daily Mail, världens största nyhetssajt, skriver:

”Modeller som har storlekar större än 36 har sakta men säkert funnit sig en väg in i modekampanjer och till magasinsfotograferingar de senaste åren, men med H&M Studios nya höstkampanj 2016 känns det som om modeindustrin slutligen menar allvar.”

"Det är fantastiskt"

New York-modellen, som i januari var på omslaget till affärsmagasinet Forbes som en de viktigaste personerna under 30 år, säger själv till Harper´s Bazaar:

– Det är fantastiskt. När jag växte upp fanns det inga stora fotomodeller att se upp till, framförallt för att jag inte såg några kurviga kvinnor i annonskampanjer.

Daily Mail påpekar att den kommande H&M-kampanjen inte har något särskilt budskap, ”men sänder ett starkt budskap ändå”.

– Här finns kvinnlig styrka och kraft, och ett nytt sätt att se på folklore och romantik. Det är en sofistikerad kollektion, som samtidigt är mycket jordnära, säger Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M, till Damernas Värld.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen