Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Stora" modellen i H&M:s höstmode

Ashley Graham, 28, frontar H&M:s höstkollektion. Foto: H&M
Foto: H&M
Foto: H&M
Foto: H&M
Foto: H&M

Ashley Graham, 28, frontar H&M Studios höstmode och inget konstigt med det.

Egentligen.

Mer än att det är ovanligt med fotomodeller med storlek 44.

– Det finns inte någon standarddefinition av skönhet eller någon perfekt storlek, säger Ashley Graham till Harper's Bazaar.

Klädjätten H&M:s val av fotomodell till den kollektion som släpps den 8 september - och som tidskriften Damernas Värld beskriver som ”kvinnlig styrka och romantisk folklore” - hyllas nu av internationella medier.

”De dominerande färgerna är svart, vitt, rött och blått blandat med neutrala färger. Bland materialen hittar vi bland annat spets, ull och sammet – en av de riktigt stora trenderna i höst”, konstaterar Damernas Värld bland annat.

Men det är valet av Ashley Graham som väcker störst uppmärksamhet.

Hon är inte en ”size 6”, alltså storlek 36, som så många fotomodeller.

– Min förhoppning är att unga kvinnor som handlar på H&M ska se mig i annonserna och påminnas om att det inte finns någon standarddefinition av skönhet eller någon perfekt storlek, säger hon till modemagasinet Harper´s Bazar.

"Modeindustrin menar allvar"

Ashley Graham bär storlek 44, och var med redan i H&M Studios marskampanj. Hon har medverkat i Sports Illustrated och en radda ansedda magasin, som Vogue och Elle UK, men ofta har det då handlat om att som modell representera plus-storlekar.

Så är inte fallet nu.

Daily Mail, världens största nyhetssajt, skriver:

”Modeller som har storlekar större än 36 har sakta men säkert funnit sig en väg in i modekampanjer och till magasinsfotograferingar de senaste åren, men med H&M Studios nya höstkampanj 2016 känns det som om modeindustrin slutligen menar allvar.”

"Det är fantastiskt"

New York-modellen, som i januari var på omslaget till affärsmagasinet Forbes som en de viktigaste personerna under 30 år, säger själv till Harper´s Bazaar:

– Det är fantastiskt. När jag växte upp fanns det inga stora fotomodeller att se upp till, framförallt för att jag inte såg några kurviga kvinnor i annonskampanjer.

Daily Mail påpekar att den kommande H&M-kampanjen inte har något särskilt budskap, ”men sänder ett starkt budskap ändå”.

– Här finns kvinnlig styrka och kraft, och ett nytt sätt att se på folklore och romantik. Det är en sofistikerad kollektion, som samtidigt är mycket jordnära, säger Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M, till Damernas Värld.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!