Kappahl vinstvarnar för första kvartalet, september-november. Foto: MALIN LÖÖF
Kappahl vinstvarnar för första kvartalet, september-november. Foto: MALIN LÖÖF

Efter vinstvarningen – stora klädkedjan rasar på börsen

Publicerad
Uppdaterad

Kappahl vinstvarnar för första kvartalet.

Klädkedjan tappar i försäljning – och nu erkänner vd:n och koncernchefen Danny Feltmann sin tabbe.

– Den justering vi gjorde på priskampanjerna var för kraftfull, säger han till nyhetsbyrån Direkt.

Nu störtdyker aktien på Stockholmsbörsen.

Kappahl vinstvarnar för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret då bolaget tappar i försäljning.

Klädkedjan bedömer att rörelseresultatet för första kvartalet 2017/2018 kommer att bli lägre än första kvartalet 2016/2017, och att det uppgår till cirka 100 miljoner kronor – jämfört med 145 miljoner motsvarande period 2016/17. 

Kappahl om sämre försäljning

"Försäljningen under kvartalet har hittills inte levt upp till våra förväntningar. Det beror framförallt på att vår pris- och kampanjstrategi i det generellt hårda marknadsklimatet i höst inte gett den effekt vi önskat", säger vd Danny Feltmann i en kommentar.

 

LÄS MER: Tungt för modehandeln – hoppas på Black Friday

 

I en intervju med nyhetsbyrån Direkt erkänner han sin tabbe.

– Vi planerade inför hösten för att få en mer lönsam försäljning. Men när vi minskade kraftigt på våra rabattaktiviteter, samtidigt som marknaden var rejält svag, inte minst i oktober, då blev det en kraftig försämring av försäljningen mot vad vi hade planerat, säger Feltmann.

Hur rättar ni till det här i november och inför julhandeln?

– Det är bara att erkänna att den justering vi gjorde på priskampanjerna var för kraftfull, så nu justerar vi så klart åt andra hållet utan att det förhoppningsvis svänger helt tillbaka, säger vd:n till Direkt.

Har det börjat gå åt rätt håll nu?

– Ja, det tycker jag att det gör. Vi har en ganska bra och stabil kostnadskontroll och det känns som att vi i alla fall har justerat en del. Sedan får vi se hur det håller i sig och hur marknaden utvecklar sig.

 

LÄS MER: Extra utdelningar efter starkt Kappahl-resultat

 

Kappahl störtdyker på börsen

Efter det oväntade beskedet om vinstvarningen rasade Kappahls aktie på Stockholmsbörsen. Den störtdök med över 20 procent i öppningen – och efter en timme hade nedgången stabiliserats kring 17 procent.

Klädbolaget har annars klättrat på sistone. För tre månader sedan stod den i drygt 44 kronor men i slutet av september började den klättra – rejält. Innan dagens tapp låg den på ungefär 65 kronor.

Kappahls delårsrapport för första kvartalet, september-november 2017, kommer att publiceras som planerat den 20 december.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen