Förra året lade spelbranschen totalt 7,4 miljarder kronor på marknadsföring i Sverige. Summan ökade med 1,8 miljarder jämfört med 2017 och har nästan fördubblats sedan 2016. Det visar siffror som Kantar Sifo tagit fram för DN.
Föra årets siffror motsvarar drygt 74 000 minuter reklam i TV4, eller kanalens totala reklamtid i nio månader.
Annonsköpen ökade med 30 procent i januari i år, jämfört med samma månad förra året, och branschen spenderade 677 miljoner kronor under månaden, och då är siffrorna för radioreklam ännu inte rapporterade.
Spelbolag kan göra reklam på fler ställen
– Man kan konstatera att det tyvärr funnits lite felaktiga förväntningar på den nya spellagen vad gäller volymen av marknadsföring, eftersom lagen snarare reglerat innehållet, säger Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred där bland annat Unibet ingår, till DN.
Kindred var det bolag som spenderade mest reklampengar 2018.
Den nya spellagen öppnar upp för spelbolagen att annonsera på fler platser. Till exempel kan utländska bolag nu köpa reklam i tunnelbanan i Stockholm.
Representanter för branschen säger till DN att det pågår en strid om marknadsandelar efter spelmonopolets avskaffande och att reklamen antagligen kommer fortsätta att öka.
– Jag tror det kommer plana ut men att det blir en boost här och nu är givet, säger Joacim Möller, till DN.
De betalade mest för reklam 2018
Kindred group – 985 000 000 kronor
Svenska spel – 560 000 000 kronor
Snabbare.com – 357 000 000 kronor
Global gaming Malta – 348 000 000 kronor
ATG – 325 000 000 kronor
Källa: DN/Kantar Sifo