Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stenbeck om sin strategi efter Kinnevik-utträdet

Cristina Stenbeck.Foto: PELLE T NILSSON / SPA
Cristina Stenbeck.Foto: LISA MATTISSON

Cristina Stenbeck lämnade Kinneviks styrelse i maj förra året.

Därefter har hon bland annat gjort flera investeringar i startup-bolag där hon satsat cirka 400 miljoner kronor.

– Jag vill investera i unga bolag och ha direktkontakt med entreprenörerna, säger Cristina Stenbeck till Di.

Cristina Stenbeck säger sig vilja investera när bolagen har kommit en bit på väg. Det är då hon anser sig vara till mest nytta för bolagen, dels genom sin erfarenhet av att skala upp och expandera bolag, dels genom sitt kontaktnät. 

– Nu vill jag fokusera på att dela med mig av min grundarerfarenhet genom att investera i unga bolag och ha direktkontakt med entreprenörerna, säger hon till tidningen.

Cristina Stenbecks kända startup-investeringar

Werlabs (blodtestbolag)

Caliroots (nätbutik för streetwear)

Babyshop (nätbutik för babyprodukter)

Swiftr (träningsapp)

Camsten (investmentbolag med inriktning mot startup-bolag)

Lace Laboratory (spetstrosor som säljs på nätet och på NK)

Moonbug (bolag som producerar och distribuerar barnunderhållning för digitala kanaler)

Aday (startup med eget varumärke inom avskalat, kvinnligt mode)

Sniph (prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad)

Dashl (digital plattform där skönhetsspecialister kan möta kunderna där de befinner sig)

Svensk fondinvestering: Backing Minds (riskkapitalbolag)

Cristina Stenbeck: Jag investerar gärna i konsumentinriktade bolag

I dag är Cristina Stenbeck styrelseproffs och bland annat ordförande i Zalando och ledamot i styrelsen för Spotify. Cristina Stenbeck vill ägna mer tid åt att att våga ta risk för att utveckla framtidens bolag tillsammans med entreprenörer.

– För mig är det mer naturligt att göra tidiga investeringar, och ta stora risker, när det rör sig om pengar jag tjänat själv. Det är inte samma sak som att investera min familjs nedärvda förmögenhet, eller att satsa institutionellt kapital, säger hon till tidningen. 

Cristina Stenbeck har de senaste åren bland annat köpt in sig i elscooterbolaget Voi, blodtestbolaget Werlabs och nätbutikerna Caliroots och Babyshop. 

– Jag investerar gärna i konsumentinriktade bolag som har lyckats bygga ett community kring sin produkt och sitt varumärke, genom att tänka nytt och hela tiden sätta kunden i första rummet. Jag tror att varumärken som avspeglar värderingar kunder vill identifiera sig med blir allt viktigare för att kunna bygga långsiktiga och globala bolag. Vi ser att detta sprider sig från branscher där varumärken traditionellt sett varit viktiga, som exempelvis retailbranschen, hela vägen till fintech-sektorn, säger hon till tidningen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!