Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Startup-kvinnornas kamp för att lyckas: Männen förstår oss inte

Det svenska skönhetsbolaget Dashl grundades 2016 av Nina Akbari och Arbilina Nissan-
Ylva Johansson leder Expressen TV:s privatekonomiska magasin Dina Pengar.Foto: OLLE SPORRONG

Skönhets-startupen Dashl stöttas av Cristina Stenbeck och Camilla Läckberg – och nyligen utökade de sitt samarbete med H&M till Tyskland.

Men att pitcha ett skönhetsbolag för manliga investerare är inte lätt.

– Ofta sitter det med en kvinna som vi senare har fått veta är investerarens fru, assistent eller frisör – för att mannen inte förstår vad vi gör, säger Dashls grundare Arbilina Nissan till Expressens privatekonomiska magasin ”Dina Pengar”.

Det svenska skönhetsbolaget Dashl grundades 2016 av Nina Akbari och Arbilina Nissan som ett sätt digitalisera skönhetsbranschen.

– Skönhetstjänster har traditionellt varit på tider mellan 10 och 18, tider som passar dåligt för dagens kvinnor som har många bollar i luften och olika aktiviteter, säger Arbilina Nissan i en intervju med Expressens privatekonomiska magasin ”Dina Pengar”.

Affärskvinnan Cristina Stenbeck och författarstjärnan Camilla Läckberg är några som gått in med kapital i Dashl. Startupen har så kallade ”beauty bars” i flera svenska H&M-butiker, ett samarbete som nyligen utökades till Düsseldorf och Hamburg.

– Vår vision är att Dashl ska vara den ledande skönhetsleverantören i hela Europa, säger Nina Akbari till ”Dina Pengar”.

Men att få den mansdominerade investerarvärlden med på tåget har varit en stor utmaning, berättar grundarduon.

– Manliga riskkapitalister uttrycker själva att det här är en tjänst de inte förstår. Vi brukar fokusera på siffror, marknadspotential och så vidare, men det är alltid en uppförsbacke, säger Arbilina Nissan och fortsätter:

– Under pitchmöten händer det ofta att det dyker upp en kvinna som vi senare får veta är investerarens fru, assistent, sekreterare eller till och med frisör. De sitter med bara för att de är kvinnor och för att männen är osäkra på marknaden.

– Jag tror inte att Ubers grundare behövde ta med en taxichaufför in på sina pitchmöten, säger Nina Akbari.

 

TV: Vi behöver bevisa oss mer

Driver du ett eget företag?

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!