Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotify kan starta ny tjänst – bara för poddar

Carina Berg och Carolina Gynning publicerar podden ”Gynning & Berg - hittar sig själva” på Spotify.Foto: EMILY DAHL/SPOTIFY / Pressbild Spotify
Reality-tv-profilerna Josephine Qvist och Elin Woodie gör podden ”Sweet but psycho” för Spotify.Foto: Spotify
Spotify har köpt upp poddplattformen Megaphone.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Kan poddlyssning via Spotify bli dyrare i framtiden?

Enligt amerikanska The Verge kan det svenska företaget separera poddar från musiken – och samtidigt höja priset.

Spotify själva vill varken bekräfta eller dementera några framtidsplaner.

Vi har inga nyheter att dela om framtida planer just nu,” meddelar Spotify via mejl.

Under tisdagen stod det klart att Spotify köper annons- och distributionsföretaget Megaphone, med många unika poddar på sin plattform, för omkring två miljarder kronor, uppger en källa för The Verge

Affären tillkännagavs i ett pressmeddelande från Spotify, som dock inte själv bekräftar prislappen. 

Megaphone är en av världens mest innovativa annons- och publiceringsplattformar. Tillsammans kan vi hjälpa annonsörer och poddare att nå sin fulla potential.”

Spotify fortsätter satsa på poddar

I en nyligen utskickad undersökning ombads Spotifys kunder svara på frågor om poddlyssning, däribland hur de ställer sig till en framtida affärsmodell där poddar separeras från musiken.

Företaget vill dock inte svara på om de planerar att införa en separat betalmodell för poddverksamheten.

På Spotify genomför vi rutinmässigt ett antal undersökningar för att förbättra vår användarupplevelse. Vissa av dem slutar med att bana vägen för vår bredare användarupplevelse och andra fungerar bara som viktiga lärdomar. Vi har inga nyheter att dela om framtida planer just nu.”, skriver Spotify i ett mejl till Expressen.

Daniel Ek: ”Det är våra primära drivkrafter”

Vad en framtida poddprenumeration på Spotify kan komma och kosta är inte klarlagt. Enligt The Verge, som baserar siffrorna på undersökningen, kan månadskostnaden variera från mellan 25 och 70 kronor.

Spotify har under den senaste tiden gjort flera spektakulära förvärv i poddvärlden. De ska bland annat ha betalat en runt miljard kronor för den kontroversiella podden ”The Joe Rogan Experience”.

– Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen, sa vd:n Daniel Ek i en intervju med Di Digital i våras.

Johan Wendel om att Spotify rasar över Apples bundle-paket i september.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!