Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sparkad Telia-personal tvingas lära upp ersättare

Se Di TV:s sändningar här.
Telias huvudkontor i Solna. Foto: Jessica Gow / TT / TT

Telia Sverige säger upp sin kundtjänst i Solna – och lägger ut delar av verksamheten på externa företag utomlands.

Men innan medarbetarna på Telia slutar har de lärt upp ersättarna som bland annat sitter i Spanien.

– Det känns vidrigt att vi först skulle utbilda dem, sedan får man kicken, säger en uppsagd Teliaanställd.

Delvis statsägda Telia gick nyligen ut med att 300 anställda sägs upp i Sverige. Bolaget ska spara tre procent av kostnaderna för att öka lönsamheten.

Vid Telias kundtjänst i Solna sägs ett 50-tal medarbetare upp. Känslorna svallade efter ett stormöte i början av veckan.

– Folk var ledsna och ilskna och flera grät. Det är svårt att smälta det som hänt. Allt verkar handla om att Telia vill ha billigare arbetskraft, säger en Teliaanställd. Hon är en av de uppsagda men vill vara anonym.

Kvinnan uppger att Telia anlitar externa bolag för att fylla upp luckorna i den hårt ansatta kundtjänsten som redan lider av långa köer tidvis.

Teliaanställda ska även ha fått vara med och utbilda nya medarbetare som jobbar på externa bolagen Releasy och Teleperformance. I det läget kände medarbetarna inte till att de snart skulle få sparken.

”Händer att kunder klickas bort”

Releasy har bland annat kontor i Barcelona, men även på flera platser i Sverige.

– Jag tycker det känns vidrigt att vi först skulle utbilda andra, sedan får man kicken själv, säger den numera uppsagda Teliakvinnan.

Expressen har talat med flera medarbetare på Telias kundtjänst. De är kritiska mot stressiga arbetsförhållanden och ett bonussystem som ibland kan motverka sitt syfte, enligt dem.

– I snitt ska vi inte prata mer än 550 sekunder med varje kund. Pratar vi längre påverkar det bonusen. Samma gäller återringare, det vill säga kunder som återkommer efter första samtalen. Har man fler än 20 procent återringare ryker bonusen, hävdar en anställd.

Irene Krohn, presschef vid Telia. Foto: Pressbild

En annan medarbetare medger att det händer att man ”klickar bort” eller kopplar vidare kunder som tar för lång tid att hjälpa. Trots att detta är strängt förbjudet.

– Annars riskerar man att bli utan bonus. Samtidigt vill man ju hjälpa kunder som har problem, det är vårt jobb.

Bonusen ligger på 3 000 kronor per månad, medan grundlönen för en nyanställd medarbetare vid kundtjänsten är omkring 21 000 kronor.

”Vi måste jobba effektivt”

På Telia uppger man att nedläggningen i Solna beror på rekryteringsproblem.

– Det är tyvärr den ort där vi haft svårast att rekrytera folk. Personalomsättningen har varit väldigt hög jämfört med andra orter. Jag vet inte om det är ett Stockholmsfenomen, säger Irene Krohn, presschef vid Telia.

Hon bekräftar att Telia skrivit avtal med externa konsulter för att jobba med kundtjänsten.

– Vi måste jobba så effektivt och kostnadsmedvetet som möjligt. Externa bolag kan hjälpa oss täcka upp vid olika tidpunkter när vi ser att många hör av sig till kundtjänsten.

Att de fast anställda Teliamedarbetarna hjälpt till att utbilda de externa konsulterna är inget onormalt, menar Irene Krohn.

”Det är inga konstigheter”

– För oss spelar det ingen roll om de här personerna jobbar för ett annat bolag eller sitter någon annanstans, som kund ska man inte inte märka någon skillnad. Då får de naturligtvis samma utbildning och är kolleger med Telias medarbetare och måste dela information och fakta med varandra. Det är inga konstigheter.

Anställda vittnar även om ett bonussystem som bland annat är byggt på att man inte ska ägna mer än 550 sekunder åt varje kund. Eller att högst var femte kund får vara en ”återringare”?

– Nej, bonussystemet är inte uppbyggt på det sättet som dina uppgifter gör gällande, hävdar Irene Krohn.

Hur är det uppbyggt då?

– Huvuddelen syftar till hög kvalitet för våra kunder. Mer kan jag inte kommentera i detalj.

SE MER. Sparekonom Frida Bratt gästar ”Dina pengar” och pratar om pensionssparande.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!