Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bank stäms: Anklagas för att lura sina kunder

JAK Medlemsbank marknadsför sig som en räntefri bank. Det finns både kristna och muslimer som tolkar att deras religion förbjuder ränta, och dessutom motsätter vissa människor ränta av politiska och ideologiska skäl.
Carolina Andersson, processråd hos Konsumentbombudsmannen.

JAK Medlemsbank har sedan 1960-talet marknadsfört sig som en räntefri bank.

Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, den alternativa banken för vilseledande marknadsföring.

Enligt KO är det som JAK kallar ”lånekostnad” i själva verket ränta.

JAK Medlemsbanks föregångare Jord Arbete Kapital grundades 1965 som ett alternativ till de traditionella bankerna. I rörelsen ingår människor som av politiska, ideologiska eller religiösa skäl motsätter sig ränta, och JAK har sedan 1960-talet marknadsfört sig som en räntefri bank.

Men Konsumentombudsmannen, KO, anser att JAK Medlemsbank vilseleder konsumenter. Därför stämmer KO banken för vilseledande marknadsföring.

JAK anger att de tar ut en "lånekostnad", men enligt KO handlar det i själva verket om en ränta och borde därför kallas för en ränta.

– Konsumenterna måste kunna jämföra räntan med andra banker för att se om det blir dyrare eller inte, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.

Tvistar om ordet ränta

Konsumentombudsmannen började granska JAK Medlemsbank i somras. 

KO driver frågan på eget initiativ och det handlar alltså inte om att de hade fått in många anmälningar från kunder som känt sig lurade. KO har tagit emot en anmälan mot JAK.

– Vi granskar alla banker löpande. JAK har kallat sig räntefria under en lång tid, men nu kom turen till dem, säger Carolina Andersson.

JAK Medlemsbank har vägrat att ändra ordet "lånekostnad" till ränta och därför tar KO nu frågan till Patent- och marknadsdomstolen.

– Vi skriver ut vad den effektiva räntan är inom parentes efter att vi angett vår lånekostnad. Det tycker vi är ett fullt tillräckligt sätt att beskriva det för våra medlemmar och konsumenter, säger Sammy Almedal, vd för JAK.

I ett exempel på sin hemsida uppger JAK att för ett lån på 300 000 kronor som betalas tillbaka på 20 år blir den effektiva räntan 3,05 procent när lånekostnaden är 3 procent. 

Ingen vinst till ägarna

För JAK är det en viktig principiell fråga att "lånekostnaden" inte kallas för ränta.

– Ränta på lån ska täcka ränta för spararna, administrativa kostnader, vinst till ägarna och risken för att någon inte betalar sina lån. Vi ger ingen ränta till spararna och ingen vinst till ägarna. Därför menar vi att det inte handlar om en ränta, säger Sammy Almedal.

JAK Medlemsbank är en lättviktare i finansbranschen. Banken har 38 000 medlemmar och gav i fjol nya lån för 268 miljoner kronor. 

I januari berättade JAK för DN att man skulle växla upp och börja erbjuda fler tjänster för att bli ett verkligt alternativ till de traditionella bankerna.

Annons: