Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kunderna sågar Nordea - sämst i klassen bland bankerna

Bankkunderna sågar storbanken Nordea. Undersökningen från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, är en dyster läsning för koncernchefen Casper von Koskull.
Swedbank-chefen Birgitte Bonnesen kan glädja sig åt att kunder som tar privatlån gillar banken.
Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Nordeas koncernchef ler knappast när han ser den senaste undersökningen av kundnöjdheten bland bankkunder. Banken ligger i botten.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nordea ligger sämst till hos kunderna i allra undersökta kategorier som Svenskt Kvalitetsindex, SKI, redovisar i sin studie.
Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Statliga SBAB ligger på tredje plats i kundnöjdhet bland bolånetagarna.
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Storbanken Nordea fortsätter att kravla omkring i bottenträsket hos kunderna.

Avanza gillas bäst av bankspararna och Marginalen Bank uppskattas mest av kunder med privatlån.

Det visar Svenskt Kvalitetsindex, SKI:s studie av hur nöjda kunderna är med sin bank inom olika områden.

Svenskt kvalitetsindex, SKI - som varje år tar temperaturen på bankerna och då med fokus på kundernas inställning till kundnöjdheten inom olika områden - visar svart på vitt hur kunderna uppfattar sin bank.

Nordea i utvisningsbåset

SKI:s läsning brukar av lätt insedda skäl uppskattas av banker som rankas högt i mätningen, men det hörs inte fullt lika muntra tongångar från de banker som i praktiken  placerats i utvisningsbåset av kunderna.

I dag offentliggör SKI bankkundernas kundnöjdhet för 2017 inom fyra områden.

Privatlån.

Sparande.

Bolån och fastighetslån.

I samtliga kategorier intar Nordea bottenplaceringen vilket sannolikt inte är någon munter läsning för koncernchefen Casper von Koskull och hans ledningsstab.


LÄS OCKSÅ: Ännu ett dråpslag för Nordea 


När det gäller kategorin privatlån intar nischbanken Marginalen Bank topplaceringen när det gäller nöjda kunder, följd av Ikano Bank.

Swedbank har en positiv placering

Tredjeplatsen innehas av storbanken Swedbank, som inte annars kännetecknas av att ligga i toppskicket när det gäller kundnöjdhet. Koncernchefen Birgitte Bonnesen brukar hitta sin bank i bottengänget bland banker.

– Här ser vi en nisch där Swedbank har hög kundnöjdhet. Många av Swedbanks privatlånekunder uppger exempelvis att de kan rekommendera banken till andra och att de har bra villkor hos Swedbank. Vi drar slutsatsen att detta är en kundgrupp som Swedbank månar extra om, säger Kristine Nordström, projektledare för studien på Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Kundnöjdheten bland privatlånekunderna

Marginalen Bank  70,3

Ikano Bank 69,1

Swedbank 68

Handelsbanken 67,3

SEB     66,0

Branschen  65,7

Övriga   63,1

Nordea 61,1

Indexenheter

Källa: SKI


Sparkunderna mest nöjd med Avanza

Bland sparkunderna får Avanza  högst kundnöjdhet även i år. Avanza har enligt SKI:s studie också markant lägst andel klagande kunder. Både Avanza och Nordnet har ett stort inflöde av nya kunder. De nya kunderna är nöjda.

Sparkundernas kundnöjdhet

Avanza   77,2

Länsförsäkringar Bank 74,7

Skandia  74,6

Nordnet  72,9

Övriga   70,7

Handelsbanken 69,7

Branschen  67,9

SEB    67,2

Swedbank 65,7

Nordea 57

Indexenheter

Källa: SKI

Bolånekunderna otrogna

Svenskt Kvalitetsindex har frågat 931 personer om bolån och 753 om fastighetslån mellan oktober-november 2017. 

Mest nöjda bolånekunder har Länsförsäkringar Bank, statliga SBAB och gruppen ''Övriga banken'' dit småbankerna. 

Kundnöjdheten bland bolånetagarna

Övriga   75,2

Länsförsäkringar Bank 73,2

SBAB  73,2

Skandia 72,1

Handelsbanken 70,4

SEB    68

Branschen   66,7

Swedbank   61

Nordea   58,2

Indexenheter

Källa: SKI

Ungefär en sjättedel av svenskarna har sina bolån hos en annan bank än i sin huvudbank, uppger Svenskt Kvalitetsindex i det pressmeddelande som sammanfattar den senaste studien för 2017.


LÄS OCKSÅ: Svenskarnas enorma bolån bakom Swedbanks vinst 


Huvudvärken för storbankerna är otrogna kunder som anlitar flera olika banken. Lönen och räkningarna hos en bank, bolånen hos en annan bank och kanske sparandet på ett tredje ställe.

– Här är svaren entydiga, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. Kunderna vill ha bättre villkor och slippa krångel. Kunder kan ha försökt samla sitt engagemang på en bank men helt enkelt inte lyckats eller fått för dålig återkoppling. 

Kunderna vill bli sedda och betraktade som värdefulla

Förutom bättre lånevillkor uppger flera kunder att de inte vill ha en bank utan föredrar flera bankleverantörer. Kunderna talar om att de vill ha bättre bättre service och känna sig sedda och värdefulla som kunder.

– Bättre värden för kunden handlar mer om allt runt omkring själva lånet, säger Kristine Nordström, projektledare för studien på Svenskt Kvalitetsindex. Hjälper handläggaren mig igenom bolåneprocessen gällande lånelöfte och uppläggningen av bolånet? Pratar de om villkor, är de transparenta? Känner jag mig omhändertagen? 

Den lokala banken uppskattas

Banker med stark lokal förankring gillas  och de får också höga betyg av sina kunder.


LÄS OCKSÅ: Nordeas koncernchef vill vara bäst i klassen


Länsförsäkringar Bank - med sitt helhetsupplägg som både bank och försäkringsbolag - upplevs som positivt av kunderna. Banken har nöjda kunder i alla åldersgrupper.

Den lite mer konservativa Handelsbankens kunder blir nöjdare ju äldre kunderna är. Plus 60-kunderna sticker ut hos Handelsbanken.

Annons: