– Det är svårt som kund att riktigt förstå vilka risker man utsätter sig för, säger Björn Segendorf vid Riksbanken. Foto: Riksbanken/Tomas Trutschel/ Getty Images Photothek
– Det är svårt som kund att riktigt förstå vilka risker man utsätter sig för, säger Björn Segendorf vid Riksbanken. Foto: Riksbanken/Tomas Trutschel/ Getty Images Photothek

Miljonhack mot Bitcoin drabbar kunderna

Publicerad

Under förra veckan råkade en av världens största Bitcoin-börser ut för en fräck stöld.

Brottet går ut över kunderna – som över en natt fick se värdet på sina tillgångar minska med 36 procent, rapporterar BBC.

– Det är svårt som kund att riktigt förstå vilka risker man utsätter sig för, säger Björn Segendorf vid Riksbanken.

Hong kong-baserade Bitcoin-börsen Bitfinex råkade under förra veckan ut för en stöld i mångmiljonklassen. Börsen har blivit bestulen på den digitala valutan bitcoins till ett värde av över 560 miljoner kronor.

 

LÄS MER: Hackare stal bitcoin för nära 600 miljoner

 

Börsföretaget har i ett pressmeddelande meddelat att förlusten kommer att delas solidariskt av deras kunder. Vilket innebär att kunderna under gårdagen fick se sina tillgång minskas med drygt 36 procent. Kunderna har fått ett slags presentkort som ska kunna växlas in mot ersättning för i framtiden.

Kan riskera de digitala valutornas trovärdighet

Emin Gun Sirer, professor vid Cornell, och Bitcoin-expert bedömer att Bitfinex svar på stölden kan riskera trovärdigheten för digitala valutor.

– Alla som har någon tillgång vid en börs förstår att de är med och utgör en försäkring för andra, säger han till BBC.

Bitcoin-expert: ”Svårt som kund att förstå risken”

Björn Segendorf, rådgivare på Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet och författare till en rapport om bitcoins, pekar ut problemen med valutan.

– Det är svårt som kund att riktigt förstå vilka risker man utsätter sig för. Här förefaller man ha ingått ett avtal där man ger växlingsföretaget den här möjligheten, säger han och fortsätter:

– Har du pengar på ett bankkonto är du beroende av att banken har en fullgod IT-säkerhet. Det är samma sak med de här instituten. Är det så att det sker någonting, så kan du rimligtvis göra anspråk på ersättning från institutet. Men då vet du generellt sett inte vilken ekonomisk styrka institutet har eller vilka villkor som gäller. I fråga om vanliga banker är det väldigt definierat vad gäller säkerhet, kapitalkrav och statlig insättningsgaranti.

Segendorf höjer därför ett varningens finger till den som vill spara i Bitcoins.

– Jag skulle inte vilja hålla mig med fler bitcoins än vad tror att jag kommer att använda på kort sikt. Man tar dessutom en växelkursrisk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen