Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spara tusenlappar på mobilabonnemang

Hur ofta byter du telefonabonnemang? Varför?
Kicki Vestin, 60, familjeterapeut, Stockholm: "Jag byter väldigt sällan. Jag har haft samma sedan 1995, men fick byta för ett tag sedan när jag skulle byta till företagstelefonen."
Sandra Vestin, 39, servitris, Stockholm: "Jag har inte bytt operatör på 12 år tror jag. Vartannat år när jag byter telefon, så ser jag ändå över att jag har rätt abonnemang så det förbättras."

Foto: Ann Jonasson

Niva Ekgren, 20, studerar, Stockholm: "Abonnemangen går väl ut efter 24 månader och då brukar jag teckna ett nytt. Men jag behåller samma operatör oftast, eftersom de brukar ha bra erbjudande som gör att man stannar kvar. Men jag kollar inte aktivt efter bättre abonnemang."
Anna Aro, 19, jobbar, Stockholm: "Jag byter abonnemang när avtalen på köpta telefonen går ut, men jag är inte så lojal mot operatören. Men just nu har jag faktiskt ett rätt dåligt abonnemang, så jag borde verkligen byta!"

Foto: Ann Jonasson

Sonja Reimer, 19, studerar, Älvsjö: "Jag byter abonnemang när jag byter telefon. Så om den telefonen jag har just nu skulle gå sönder så skulle jag hitta ett nytt abonnemang. Operatören är inte så viktig för mig, det kvittar vilken det är bara det är en bra deal och att en bra telefon hänger med på köpet."
John Jederlund, 18 studerar, Bagarmossen: "Jag bytte abonnemang här i julas och det var första gången på typ tre år för mig. Det berodden på att min förra mobil började gå sönder."

Foto: Ann Jonasson

Det pågår ett krig på mobilmarknaden.

Förlorarna är hundra tusentals svenska abonnenter som inte vet vad de betalar för.

Expressens sammanställning av datamängd som ingår i mobiltelefonabonnemang visar på enorma prisskillnader mellan operatörerna.

– De flesta kunder har rätt bra koll på vad själva telefonerna kostar, men när det kommer till abonnemang är det inte många som är uppdaterade. Där finns det pengar att spara, säger Elgigantens presschef Jessica Wallin.

 

HÄR KAN DU SE JÄMFÖRELSEN

Vad passar dig?

Mormor

Hon som mest använder telefonen för att ringa familj och vänner. Skypesamtalen till barnbarnen sköts ändå mest från det wifi-utrustade hemmet.

Satsa på: Comviq

Pris: 145 kronor i månaden för fria samtal, sms och mms samt 1 gigabyte data.

Pendlaren

Den som sitter på tåg eller buss och behöver tillgång till jobbmaterial likväl som medier och Netflix på vägen.

Satsa på: Hallon

Pris: 299 kronor (149 kr de första fyra månaderna) för fria samtal, sms och mm samt 22 gigabyte data.

Familjen

Om ni är många som ska dela eller bara du som råkar vara en jätteförbrukare av data (den som vill se massvis med fotbolls-EM i mobilen på resan eller plöja hela säsonger av Netflix-serier utan att vara hemma).

Satsa på: Tele2

Pris: 398 kronor för fria samtal, sms och mms samt 50 gigabyte data.

En vanlig dag på Elgiganten Phone house innebär en strid ström av kunder som är missnöjda med sin nuvarande situation.

Och det är inte alltid på grund av att telefonen börjar bli gammal.

– Det är väldigt vanligt att kunder förbrukar hela sin datamängd innan månaden är slut och tvingas gå med en telefon de inte kan använda eller köpa extra data vilket är mycket dyrare, säger Amanda Funk, butikschef på Elgiganten Phone house på Sveavägen i Stockholm.

Att det finns ett missnöje bekräftas också av en färsk rapport från Konsumentverket. Där avslöjas att abonnemang för telekomtjänster är den marknad som ”vållar konsumenterna störst problem”, som det står att läsa.

Brist på tillit är en punkt som rapporten belyser.

Är enorma skillnader

Expressen har sammanställt tre abonnemang vardera från de största aktörerna på den svenska mobilmarknaden.

Slutsatsen: skillnaderna mellan operatörerna är enorma.

Mobilabonnemang i mittensegmentet – där priserna varierar mellan 195 kronor (Comviq) och 349 kronor (Tre) – skiljer mängden inkluderad data mellan 2 och 22 gigabyte.

Ett spann på 20 gigabyte.

Dyrast är Tre där ett abonnemanget för 349 kronor bara ger användaren 2 gigabyte data.

Lustigt nog är det Tres dotterbolag, Hallon, som kan stoltsera med det bästa priset – 299 kronor inkluderar 22 gigabyte.

– Tre är till skillnad från Hallon en helhetsleverantör av mobiltelefoni som erbjuder ett mycket bredare tjänsteutbud och prisvärda paketeringar med abonnemang tillsammans med telefoner, säger Tres informationschef Kamran Alemdar.

Han understryker att Tre också är den enda leverantören i Sverige som erbjuder fri musikstreaming, vilket innebär att all data som tjänsterna Spotify, Soundcloud, Deezer eller Google Music drar inte belastar användarens surfpott.

Ger 20 gigabyte data

Av de stora etablerade operatörerna är det Tele 2 som är klart mest generösa när det kommer till mobildata. Deras jämförbara paket är 50 kronor billigare än Tres, 298 kronor, men rymmer hela 20 gigabyte data.

– Det viktiga för oss är att upplevas som prisvärda, säger Malin Selander, presschef på Tele 2, och fortsätter.

– Vi vill att våra kunder ska slippa bry sig om var de surfar eller vilka tjänster eller appar de använder oavsett om det gäller musik, sociala medier eller något annat. Därför erbjuder vi redan i dag mest data för pengarna, menar hon.

Elgigantens presschef Jessica Wallin.

Jätten Telia erbjuder bara 4 gigabyte data i sitt mellanpaket för 309 kronor.

Deras nisch är i stället att satsa på roaming och tilläggstjänster, förklarar Inger Gunterberg från företagets pressavdelning.

– Trenden vi har sett en tid har varit att inkludera mer och mer data men nu ser vi att många operatörer, exempelvis i USA och Asien, i stället arbetar med att inkludera roamingpaket eller tilläggstjänster där viss typ av datatrafik inte räknas mot kundernas förbrukning. Det är något som Telia omfamnat genom att exempelvis lansera tilläggstjänsten ”Fri Surf” på sociala medier och vi har även sedan tidigare lanserat fri roaming i Norden och Baltikum.

"Måste se över hela tiden"

På Elgiganten, som säljer de flesta abonnemangsalternativen i Sverige, kan man konstatera att många kunder rutinmässigt stannar kvar hos en operatör, trots att de skulle tjäna på att byta.

Jessica Wallin menar att kunder måste börja se på sina abonnemang som sina elavtal.

– Det är något du måste se över hela tiden eftersom det finns pengar att spara. Data är något vi använder mer och mer av och så kommer det bara att fortsätta, säger hon.

 

JÄMFÖR SJÄLV: Grafik över operatörernas alternativ

Erbjuder fri musik

Tre är den enda leverantören i Sverige som erbjuder fri musikstreaming, vilket innebär att all data som tjänsterna Spotify, Soundcloud, Deezer eller Google Music drar inte belastar användarens surfpott.

Telia erbjuder å sin sida fri tillgång till sociala medier enligt samma princip all trafik till Facebook, Twitter och så vidare berör inte kundens datamängd.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!