Söderberg & Partners får kritik för sin reklam

Finansinspektionen har tidigare kritiserat metoden.
Foto: Fredrik Sandberg / Tt

Söderberg & Partners får hård kritik av Konsumentverket för sättet som pensionsjätten marknadsför sina lukrativa fonder, skriver Svenska Dagbladet.

– Det strider mot god marknadsföringssed, säger Malin Fors på myndigheten till tidningen.

Söderberg & Partners gör reklam för sina egna fonder med en metod som bolaget inte tillåter för externa fonder.

Metoden har kritiserats av Finansinspektionen, och nu stämmer Konsumentverket in.

Inte rättvisande mätmetod

Enligt myndighetens jurist använder pensionsjätten ett sätt att mäta som inte ger en rättvisande bild av fonderna, som är klart dyrare än vanliga aktiefonder.

– I de flesta fall när vi upptäcker den här typen av överträdelser brukar vi vidta åtgärder. Vi ser allvarligt på sådant när vi får höra att det har skett, säger Malin Fors till Svenska Dagbladet.

Oklart med formell granskning

Konsumentverket har dock ännu inte bestämt sig för om det ska inleda en granskning av Söderberg & Partners.

Bolagets vd Gustaf Rentzhog har de senaste tre åren deklarerat sammanlagd förvärvsinkomst och överskott av kapital på drygt 83,3 miljoner kronor.

Expressen söker Söderberg & Partners.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!