Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Orättvisa avtal för ISK – populär sparform sågas

Konsumentverket har granskat storbankernas investeringssparkonton.
Hanna Ackeberg, jurist vid Konsumentverket.
Foto: Konsumentverket

Investeringssparkonto, ISK, har blivit en populär sparform – men Konsumentverket sågar nu snårigheter och orättvisor i avtalsvillkoren. 

Detta efter att ha granskat tio bolags ISK. 

– Det vi har kunnat se är att det finns brister i avtalsvillkoren och vissa av dem har vi bedömt som oskäliga, säger Hanna Ackeberg, jurist vid Konsumentverket. 

Konsumentverket har granskat avtalsvillkoren för ISK hos tio svenska bolag, bland annat storbankerna Nordea, Swedbank och Handelsbanken, och de allmänna villkoren hos Svenska Fondhandlarföreningen. 

LÄS MER: Han anklagas för att olagligt laddat ner film: ”Utpressning”

Brister hos samtliga bolag i granskningen

I samtliga villkor upptäcktes brister. 

– Exempelvis har vi sett att vissa bolag ställer formkrav om att uppsägning av avtal ska ske skriftligen. Vi anser att det inte går att ställa skriftlighetskrav utan att det ska finnas fler alternativ som att ringa, mejla eller besöka banken, säger Hanna Ackeberg, jurist vid Konsumentverket. 

Bolagen som Konsumentverket har granskat

1. Avanza Bank 

2. Danske Bank 

3. Handelsbanken 

4. Länsförsäkringar 

5. Nordea 

6. Nordnet 

7. SEB 

8. Skandiabanken 

9. SPP & Fondab

10. Swedbank

Även Svenska Fondhandlareföreningens allmänna villkor för investeringssparkonto har ingått i granskningen. 

Källa: Konsumentverket


Konsumentverket har även funnit villkor som kan uppfattas som orättvisa. 

– Det är villkor som ger bolagen en fördel jämfört med konsumenten. Om bolaget skickar ett brev till konsumenten så anses det ha kommit fram till konsumenten inom fem vardagar, även om brevet inte kommit fram. Men om konsumenten skickar brev till bolaget så är det konsumentens ansvar att det verkligen når fram till bolaget.  

LÄS MER: Konsumenter lurade att betala för gratistjänster

Använder sig av fikonspråk i avtalsvillkoren

En annan brist är att bolagen använder sig av snårigt, förlegat språkbruk. Som exempel listas uttryck som ”erforderlig”, ”ske utan förfång”, ”avyttra”, ”ta i anspråk/ianspråktagande”, ”åligga”, ”verkställa”, ”tillställa”, ”hänföra”, ”förfara med omsorg”, ”förvärv”, ”ändamålsenlig”, ”med tillbörlig omsorg”, ”åtagande”.


Hanna Ackeberg, jurist på Konsumentverket.

– Det som vi har sett är att man använder sig av långa, svåra begrepp där man kanske inte riktigt förklarar vad man menar och konsumenten riskerar därför att vilseledas kring innebörden av avtalsvillkoren. Det är jätteviktigt att konsumenten förstår vad villkoren innebär och det är viktigt att de skrivs på ett sätt som är enkelt och begripligt, säger Hanna Ackeberg.  

LÄS MER: Dubbelstraffet gör din semesterresa dyrare

Konsumentverkets krav: Rätta till bristerna

Varför tror du att de använder sig av sådana uttryck? 

– Jag kan inte säga varför det gör så, men det skulle till exempel kunna vara så att de använder sig av lagstiftning som använder sådant språk.

De granskade bolagen har fått ta del av granskningens resultat och Konsumentverket utgår från att bristerna rättas till. 

–  I normalfall så gör vi uppföljningar efter ungefär ett halvår för att se om bristerna har åtgärdats, säger Hanna Ackeberg. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!