Martin Krantz, vd för Smarteye har all anledning att vara glad. Aktien rusade på måndagen med en uppgång på hela 43 procent. Foto: SmarteyeMartin Krantz, vd för Smarteye har all anledning att vara glad. Aktien rusade på måndagen med en uppgång på hela 43 procent. Foto: Smarteye
Martin Krantz, vd för Smarteye har all anledning att vara glad. Aktien rusade på måndagen med en uppgång på hela 43 procent. Foto: Smarteye
Smarteyes system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller.Smarteyes system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller.
Smarteyes system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller.

Smarteye rusade efter stororder till bilmodeller

Publicerad
Uppdaterad

Smarteyes aktiekurs rusade efter att bolagets system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller med leveransstart 2019, rapporterar Dagens industri, Di. 

– Om det går bra förväntar sig tillverkarna att beställa fler system till fler bilmodeller, säger Smart Eyes vd Martin Krantz till tidningen. 

Aktien avslutade börsdagen med en uppgång på hela 43 procent.

 

Under måndagen har Smarteyes aktiekurs stigit med 26,9 procent fram till lunchtid och låg vid klockan 12.40 på 51 kronor. Och när börsen stängde hade aktien stigit med 43 procent och betalades till 57 kronor.

Det First North-registrerade bolaget tillverkar avancerad mjukvara som med hjälp av kameror läser av bilförares ögon- och ansiktsrörelser och därmed exempelvis kan upptäcka om en förare håller på att somna. 

LÄS MER: Volvo levererar tusentals självkörande Uber-bilar 

Smarteyes vd: "Kanske går att släppa ratten en stund"

Teknologin används i delvis självkörande bilar. 

– Beroende på vilket trafikscenario det är kanske det går att släppa ratten en stund. Men det bygger på att du inte har somnat, kollar i mobilen eller någon annat akut händelse inträffar. Så hög nivå är det inte på självkörningen ännu, säger vd Martin Krantz till Di

Nu har bolaget fått en order på sin teknologi till 13 olika modeller från en europeisk tillverkare av premiumbilar, berättar tidningen. 

LÄS MER: Elon Musk – Autopilot kör nu på en mänsklig nivå

Smarteyes teknologi kan finnas i billigare bilar snart

– Om det går bra förväntar sig tillverkarna att beställa fler system till fler bilmodeller. Det är första gången som någon får det någonstans. Det är en ganska stor händelse i branschen, säger Martin Krantz till Di. 

Leveransstart är under 2019 och löper sedan fram till 2022. 

När teknologin blir tillräcklig kostnadseffektiv för att ta sig från lyxbilar till mellanprisbilar väntar sig bolaget att omsättningen kommer växla upp ytterligare, vilket vd:n tidigare har berättat att han räknar med ska hända runt 2020. 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen