Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Smarteye rusade efter stororder till bilmodeller

Martin Krantz, vd för Smarteye har all anledning att vara glad. Aktien rusade på måndagen med en uppgång på hela 43 procent. Foto: Smarteye
Smarteyes system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller.

Smarteyes aktiekurs rusade efter att bolagets system för ögon- och ansiktsavläsning kommer att installeras i 13 olika bilmodeller med leveransstart 2019, rapporterar Dagens industri, Di. 

– Om det går bra förväntar sig tillverkarna att beställa fler system till fler bilmodeller, säger Smart Eyes vd Martin Krantz till tidningen. 

Aktien avslutade börsdagen med en uppgång på hela 43 procent.

 

Under måndagen har Smarteyes aktiekurs stigit med 26,9 procent fram till lunchtid och låg vid klockan 12.40 på 51 kronor. Och när börsen stängde hade aktien stigit med 43 procent och betalades till 57 kronor.

Det First North-registrerade bolaget tillverkar avancerad mjukvara som med hjälp av kameror läser av bilförares ögon- och ansiktsrörelser och därmed exempelvis kan upptäcka om en förare håller på att somna. 

LÄS MER: Volvo levererar tusentals självkörande Uber-bilar 

Smarteyes vd: "Kanske går att släppa ratten en stund"

Teknologin används i delvis självkörande bilar. 

– Beroende på vilket trafikscenario det är kanske det går att släppa ratten en stund. Men det bygger på att du inte har somnat, kollar i mobilen eller någon annat akut händelse inträffar. Så hög nivå är det inte på självkörningen ännu, säger vd Martin Krantz till Di

Nu har bolaget fått en order på sin teknologi till 13 olika modeller från en europeisk tillverkare av premiumbilar, berättar tidningen. 

LÄS MER: Elon Musk – Autopilot kör nu på en mänsklig nivå

Smarteyes teknologi kan finnas i billigare bilar snart

– Om det går bra förväntar sig tillverkarna att beställa fler system till fler bilmodeller. Det är första gången som någon får det någonstans. Det är en ganska stor händelse i branschen, säger Martin Krantz till Di. 

Leveransstart är under 2019 och löper sedan fram till 2022. 

När teknologin blir tillräcklig kostnadseffektiv för att ta sig från lyxbilar till mellanprisbilar väntar sig bolaget att omsättningen kommer växla upp ytterligare, vilket vd:n tidigare har berättat att han räknar med ska hända runt 2020. 

 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!