Smarta tipsen – boka billigaste flygresorna

Hur bokar du din semester? Evelina Jallow, 27, mammaledig, Södertälje med lilla Clarice, 10 månader: "Jag googlar runt. Vi letade nyligen efter en stuga på Öland och då googlade vi runt tills vi hittade vad vi sökte." Sofie Edvardsson, 28, arbetssökande, Stockholm: "Online. Jag har precis rest i sydamerika och då använde vi Hotels.com och Airbnb och liknande sajter. Det tycker jag är det bästa sättet."
Foto: Ann Jonasson
Noréa Dahlskog, 20, värvare, Stockholm: "Via charterbolag har det varit hittills. Det vi har gjort är att vi har kollat upp allting på nätet och sedan har vi åkt till den resebyrå vi funnit och bokat resan där. Så man kan få extra info och vara på den säkra sidan med allt."
Foto: Ann Jonasson
Henrik Hallberg, 35, musiker, Stockholm: "Jag brukar leta på nätet. Jag använder mig av bland andra kelkoo.se, hotels.com och Airbnb. Det är enkelt och smidigt att jämföra och boka på nätet. Det passar mig."
Foto: Ann Jonasson
Mary Karlsson, 44, förskolelärare, Stockholm: "Via internet. Jag kollar igenom de olika sajterna som finns och jämför vilka som är bäst och sen så bokar jag utifrån det."
Foto: Ann Jonasson

Prissättningen av flygbiljetter är en gåta för de flesta – precis som flygbolagen och resebyråerna vill ha det.

Hundratusentals svenskar bokar årligen sina resor på nätet och hoppas alltid att de fått rätt pris. Men sanningen är att reseaktörerna kontinuerligt justerar sina priser, vilket gör det omöjligt för kunden att göra rätt.

– Det är väldigt avancerat. De jobbar aktivt med att ändra priserna hela tiden, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Det är skillnad på en så kallad metasöktjänst och en resebyrå – en skillnad du som kund måste känna till.

Metasöktjänsterna, momondo.se, flygresor.se och skyscanner.se för att nämna några, är portaler som utför sökningar hos hundratals resebyråer och flygbolag för att hitta de bästa priserna just vid söktillfället.

Hur du vet att resultatet verkligen är det billigaste?

Det kan du inte.

Olika metasöktjänster har olika avtal med resebyråer och flygbolag vilket gör att priserna kommer att skilja sig, vilket syns tydligt i Dina Pengars undersökning av utvalda flighter.

– När vi (metasöktjänsterna) gör en sökning så vet resebyråerna att vi skickar samma sökförfrågan till flera andra resebyråer och kommer att presentera resultatet i prisordning. Därför måste de hela tiden jobba aktivt för att se vad de andra erbjuder, säger Kristoffer Rengfors från flygresor.se

Komplicerade system

Han bekräftar att de, genom sin position som metasöktjänst, ofta får lägre priser än vad du som privatperson hade fått direkt från resebyråerna.

– Men det är mer komplicerat än så. Där bakom finns också flygbolagen som drivs av så kallade ”revenue management systems”, säger Rengfors vidare.

Resebyråer som Mr Jet säljer pakat med flyg, hotell och hyrbil.

Systemen är de som räknar ut hur mycket flygbolaget kan och måste ta betalt för varje stol, baserat på hur många säten som finns kvar bland annat. Prisvariationen du ser är ett resultat av andra avtal, de mellan flygbolagen och resebyråerna, som sedan säljer biljetterna till slutkunderna för det pris som gynnar dem bäst. 

Hotell och hyrbil kopplas på

Resebyråerna kan till och med sälja biljetterna under det pris som flygbolaget erbjuder, om de kan koppla på ett hotell eller en hyrbil i samma affär med dig som kund.

Mr. Jet – en resebyrå – säger i ett skriftligt svar till Dina Pengar (de ville inte ställa upp på en intervju) att det endast handlar om flygbolagens prissättning inom olika så kallade biljettklasser.

”Flygbolagen har olika prisklasser, till och med inom flygklasserna (ekonomi, ekonomi plus, business osv. reds.anm.), för olika sittplatser. När många parter runt världen, som resebyråer och kunder som bokar direkt med flygbolagen, ser på och bokar samma prisklasser, ändras prisklassernas tillgänglighet och pris konstant. Alltid när en prisklass är slutsåld, flyttas kunden till följande prisklass automatiskt och detta kan påverka priset på flyget”, menar Leif Neuvonen, presschef för Mr. Jet i Sverige.

Hur flygbolagens revenue management systems fungerar varierar troligen och bara flygbolagen själv vet exakt hur. Men frågan många resenärer ställer sig är om priserna förändras ju fler gånger de söker efter en resa?

"Köp direkt om du vet att du ska åka"

Rengfors kan inte säga det säkert, men förklarar att resebranschen är precis som många andra branscher; Aktörerna samlar på sig data och använder den så bra de kan.

– Om du och dina polare är inne flera gånger och gör sökningar på resor till Budapest ett visst datum så märker ju flygbolagen att ”det här verkar populärt just nu”. På samma sätt vet de att det säljs fler resor efter löning, när skatteåterbäringen kommer och så vidare. Kan man boka tidigare så är det ofta bättre.

Att vänta på att en resa ska bli billigare är att vänta förgäves, menar Rengfors.

– Det kan hända, men generellt, köp direkt om du vet att du ska åka.

FAKTA

Då ska du boka resa enligt Mr. Jet (en resebyrå):

I medeltal är den bästa tiden att köpa flyg inom Europa 120 dagar innan avgång. Från Europa till Asien eller Australien, 118 dagar innan avgång. Från Europa till Karibien, 132 dagar innan avgång. Från Europa till Mellanöstern, 179 dagar innan avgång. Från Europa till Sydamerika 136 dagar innan avgång. Enligt deras statistik är det också billigare att boka vissa veckodagar, nämligen veckosluten och tisdagar.

Då ska du boka hotell enligt Trivago (en metasöktjänst):

Grafen visar att det är billigast att boka hotell mellan 20-40 dagar före avresa, och således den tid då störst besparing kan göras.

Även om cirka en månad i förväg är en god tumregel för att boka hotell till bästa pris, finns det avvikelser beroende på vilket land resan gäller. När du reser i Storbritannien bör hotellet bokas 4-5 veckor i förväg för att boka till de bästa priserna. Hotell i Spanien bör bokas längst i förväg (4–7 veckor), följt av Italien (3–6 veckor), Tyskland (3–4 veckor) och slutligen Frankrike (2-5 veckor), där hotell kan bokas endast en natt i förväg till bästa möjliga pris.

Sök din resa på nätet

Det är sökmotorerna som regerar på resemarknaden.

Dina Pengars genomgång av de stora reseaktörerna visar att de klassiska resebyråerna varken har samma fantasi eller prisnivå som metasöktjänsterna presenterar för sina besökare.

METASÖKTJÄNSTER (genomför inga köp men söker upp resor hos flygbolag och resebyråer och pressar priserna):

flygresor.se 4 getingar

En trotjänare som kanske inte har det snyggaste gränssnittet men är pålitlig som levererar bra förslag och mängder av filter för den som är kinkig.

momondo.se 4 getingar

Snygg sajt med den roliga åka var-som-helst-tjänsten som starkaste funktion. Fantastiskt när inspirationen tryter eller du har en ansträngd budget men vill komma bort.

skyscanner.se 3 getingar

Ger bra och snabba svar, vilket förstås är det viktigaste. Men är i övrigt mycket fattigare som sajt än ovan nämnda.

travelmarket.se 3 getingar

Presenterar onekligen billiga resor, men en del ganska dumma förslag – många byten på märkliga platser vid våra testsökningar. Dock vass sista-minuten-tjänst.

kayak.se 3 getingar

Har den enklaste tjänsten för sökningar över hela månader, när du bara vet ungefär hur länge du vill vara borta. Dock sällan billigast.

RESEBYRÅER (genomför köpen, oavsett om du kommer via en sökmotor eller direkt till sidan):

ticket.se 2 getingar

Är stora och erbjuder gott om paketresor, men är konstant dyrast när vi klickar oss runt på allt som inte är solsemestrar.

supersavertravel.se 3 getingar

Bortser man från att många av kampanjerna innehåller extrema lockpriser finns en hel del smarta egenkomponerade paketresor. I synnerhet inom Europa.

tripsta.se 2 getingar

Har många billiga flyg, men den egna hemsidan är väldigt platt och vi får en känsla av att de mest levererar stora mängder åt sökmotorerna.

resia.se 3 getingar

En riktig solsemesterportal som inte försöker vara något annat. Vi skulle dock aldrig drömma om att boka vår reguljärresa här, vilket vi tror de är tacksamma för.

resfeber.se 3 getingar

Ägs av Resia men är familjens lite äventyrligare portal. Något mer edge, lite yngre gränssnitt, men gör inget extra för oss som kunder som vill överraskas.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!