Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Smällen: En miljon kan missa skatteåterbäring

Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, uppmanar alla som inte angett bankkonto till Skatteverket att göra det eftersom det inte längre kommer någon skatteåterbäring via utbetalningsavi.
Skatteverket uppmanar alla att registrera sitt bankkonto hos Skatteverket. Då kommer pengarna snabbare. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Skatteåterbäringen 2018 kommer efter påsk om du har e-deklarerat och inte gjort några ändringar eller tillägg.
Närmare 8 miljoner får snart sina deklarationsblanketter, via sin digitala brevlåda eller i brevlådan hem. Foto: IVAN ARVSÄTER / SKATTEVERKET

100 000-tals personer riskerar att missa sin skatteåterbäring 2018.

Det är följden av Skatteverkets  beslut att upphöra med servicen att betala ut pengarna automatiskt via utbetalningskort. Förändringen berör närmare en miljon deklaranter.

– Anmäl konto senast när du deklarerar, uppmanar Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Inkomstdeklarationen 2018 innehåller ett nytt viktigt moment som berör skatteåterbäringen. Skatteverket slutar att per automatik betala ut skatteåterbäring via utbetalningskort till de personer som inte har angett något bankkonto.

– En förändring vi har för 2018 är att vi inte längre skickar ut några utbetalningskort, säger Annika Lind, skatteinformatör på Skatteverket.

– Ett mottagarkonto är säkrare än ett utbetalningskort, säger Annika Lind, skatteinformatör på Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson

Skatteåterbäringen stannar hos Skatteverket

Beslutet om skatteåterbäringen 2018 trädde i kraft den 22 november förra året och från och med detta datum måste alla anmäla ett bankkonto hos Skatteverket för att få en automatisk utbetalning direkt till sitt konto. Annars blir pengarna kvar hos Skatteverket tills man själv efterlyser sin skatteåterbäring. Då betalas pengarna ut via en bankgiroavi.

 

LÄS OCKSÅ: Viktiga datum för deklarationen 2018

 

– Ändringen är ett medvetet sätt från oss. Risken med en avi är att den  hamnar i orätta händer är en aspekt. Ett angivet mottagarkonto ger en  säkrare utbetalning. Och det är en hantering som kostar ganska mycket pengar för oss, men framför allt för den som ska hämta ut pengarna som får betala en avgift, säger Annika Lind på Skatteverket. 

Undantaget från nyordningen är dödsbon. 

Anstormning till Skatteverket

På Skatteverket inser man att det kan bli en anstormning med ilskna deklaranter som missat nyordningen och inte fått skatteåterbäringen som vanligt med ett utbetalningskort hem i brevlådan. Därför ska det göras stora informationsinsatser för att förmå folk att ange ett bankkonto.

Merparten av Sveriges deklaranter har slutat med pappersdeklarationen. Populärast är att använda mobilt Bank-ID. Foto: IVAN ARVSÄTER / SKATTEVERKET

Merparten av Sveriges närmare 8 miljoner deklaranter har redan angett ett bankkonto och behöver inte göra något. Eventuell skatteåterbäring kommer som vanligt.

En miljon berörs i deklarationen 2018

Men i höstas var det ungefär en miljon personer som fortfarande inte anmält något bankkonto till Skatteverket. Av dem fick cirka 300 000 skatteåterbäring via utbetalningskort.

Och det är den här miljonen som berörs när de automatiska utskicken av avier nu har upphört.

– Många av dem har bankkonto, men har inte angett det, säger Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson

Pengarna går inte förlorade om man missat att uppge ett konto eller av annat skäl inte angett något.

– Den som inte har ett bankkonto kan fortfarande få engångsutbetalningar manuellt om man hör av sig till oss, säger Eva Bodén.

 

LÄS OCKSÅ: Skatteåterbäringen 2018 - då betalas pengarna ut

 

Men Skatteverket vill att den stora gruppen i stället registrerar sitt bankkontonummer.

– Anmäl konto senast när du deklarerar, säger Eva Bodén.

De personer som behöver anmäla konto till Skatteverket är spridda i alla åldersgrupper, men det är en topp med personer födda 1997.

– Det är lite förvånande. Jag trodde att det bara skulle vara äldre som inte anmält konto, men att alla ungdomar skulle ha gjort det, säger Eva Bodén.

 

LÄS OCKSÅ: Här anmäler du bankkonto hos Skatteverket

 

Efter anmälan av konto undersöker Skatteverket  med banken att kontot tillhör deklaranten. Det går alltså inte att ange någon annan persons konto för utbetalningen.

Nytt för i år är att den som bor utomlands kan ange sitt utländska bankkonto. Men den registreringen måste göras manuellt till Skatteverket.

 

Så registrerar du ditt konto hos Skatteverket

Med en e-legitimation kan du enkelt anmäla kontonummer på följande sätt:

via e-tjänsten Skattekonto. Du kan göra det nu på direkten.

när du deklarerar via e-tjänsten. Inkomstdeklaration, både på webbplatsen och i Skatteverkets app.

Det går också att anmäla utan inloggning via bankgirot.se eller beställa en blankett från Skatteverket.

 

 

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!