Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skönhetsdrottningen säljer sitt imperium

Charlotte Tilbury har berättat om sin vänskap med Jennifer Aniston.Foto: DAVID FISHER/SHUTTERSTOCK / DAVID FISHER/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Charlotte TilburyFoto: Twocoms/Shutterstock
Kate Moss.Foto: JACOVIDES-MOREAU / BESTIMAGE / STELLA PICTURES / FAMEFLYNET FAMEFLYNET FRANCE

Skönhetsdrottningen och make up-artisten Charlotte Tilbury väntas sälja sitt imperium.

Nu kan hon bli rikare än sina Hollywood-klienter, skriver Daily Mail.

Hon är kvinnan som gav Kate Moss sitt varumärke och som ”tappade” glansen från supermodellen Gisele Bündchen. Sedan Charlotte Tilbury startade sitt varumärke har hon blivit en av de mest kända – och framgångsrika – inom sin bransch. 

Charlotte Tilbury har genom åren ofta synts till sidan om celebriteter. Nu väntas hon bli rikare än många av sina Hollywood-klienter.

Hon är nämligen på väg att sälja sitt skönhetsmärke. Enligt Daily Mail figurerar uppgifter om att det satts en prislapp på cirka en miljard pund – tolv miljarder svenska kronor. Redan nu ska det finnas flera intressenter, bland annat jätten Unilever som är stora inom bland annat livsmedel och just skönhetsprodukter. 

Och skulle en deal bli av kan Charlotte Tilbury, som är är en ”person med signifikant kontroll” över skönhetsmärkets moderbolag, Ilestarr Holdings, plocka ut närmre en halv miljard pund. 

Det skulle vara något av en kupp för en person som kallar sig själv ”hippie i höga klackar” och som kallar sig själv för den ”Brittiska Estée Lauder”. 

Har 3,5 miljoner följare

Men att sälja skönhetsmärket innebär också att Charlotte Tilbury släpper kontrollen över sitt imperium, som hon byggt upp under cirka sju års tid. 

https://www.instagram.com/p/CAJILMrg6pO/

Med en pappa som artist och mamma som producent föddes Charlotte Tilbury i princip in i kändisskap. I vuxen ålder arbetade hon som direktör för skönhetsmärken som Helena Rubinstein. 

2013 startade hon slutligen sitt eget företag – som gjort storsuccé. 

– Jag har alltid varit driven, så jag visste att jag skulle bli framgångsrik, har Charlotte Tilbury tidigare sagt.

En del av Charlotte Tilburys affärsidé har varit att sälja instruktioner för att sminka sig för att bli lik kändisar, som Kate Moss eller Jennifer Aniston.

Skönhetsdrottningen har med sina instruktionsvideor toksuccé på sociala medier – på Instagram har hon 3,5 miljoner följare. 

 

Skådespelaren Jennifer Aniston gjorde enorm succé med sitt första inlägg på Instagram
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!