Skavsta kan bli utan tågstopp – väcker protester i kommunen

Det ska bli lättare att ta tåget till och från Skavsta flygplats, hoppas Trafikverket i och med den nya Ostlänken.
Foto: RICHARD EVERS/PRESSBILD
Det ska bli ett dubbelspår med höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping.
Foto: Henrik Montgomery/TT NYHETSBYRÅN

Skavsta flygplats kan bli utan tågstation på höghastighetsjärnvägen Ostlänken mellan Stockholm och Linköping.

Det skapar ilska i Nyköpings kommun.

– Vill man få bort folk från vägarna behövs tåg hela vägen fram till flyget, säger Christian Udin på kommunen till Svenska Dagbladet.

Ostlänken är en planerad dubbelspårig höghastighetsjärnväg som ska byggas mellan Järna söder om Stockholm och Linköping. I framtiden ska den vara en del av höghastighetsjärnvägen från Stockholm till Göteborg eller Malmö/Köpenhamn.

En station för av- och påstigning har planerats till Skavsta. Man hoppas i och med det att fler ska ta tåget till flygplatsen – både från Linköping, Norrköping och Stockholm.


LÄS MER: Skåne kan få nästa höghastighetsspår 


Trafikverket utreder alternativ på Ostlänken

Men i sista stund öppnar Trafikverket för en annan dragning – där Skavsta kan bli utan tågstation på höghastighetsjärnvägen. I stället för att lägga flygplatsstoppet på höghastighetsbanan vill man flytta det till bibanan, som ansluter Nyköpings station med Ostlänken.

Orsaken är att Trafikverket tror att den ursprungliga dragningen skulle innebära en begränsning för både de snabba regiontågen och för höghastighetstågen, i och med att de skulle störa varandras avgångar.


Regiontågen skulle behöva välja om de vill stanna vid Skavsta eller Nyköping. Därför vill Trafikverket utreda om man kan flytta stoppet i Skavsta och lägga det på bibanana mellan Nyköping och Ostlänken.
Foto: Trafikverket

Dels måste de snabba regiontågen välja om de vill stanna i centrala Nyköping eller i Skavsta, dels skulle stoppet vid Skavsta minska antalet möjliga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö, enligt Trafikverket.

Nu ska man utreda om den alternativa dragningen är genomförbar.

Starka protester i Nyköping

Detta skapar ilska i Nyköpings kommun, där Skavsta flygplats ligger.

– Om de flyttar stationen minskar det attraktionskraften väsentligt för att ta tåget till flygplatsen. Vill man få bort folk från vägarna behövs tåg hela vägen fram till flyget, säger Christian Udin, ansvarig för arbetet med Ostlänken på Nyköpings kommun, till Svenska Dagbladet.


LÄS MER: Svensk flygplats bland världens sämst belägna 


Även Sörmlands Nyheter har skrivit om kommunens kraftiga protester.

Enligt kommunalrådet Urban Granström skulle en flytt av det planerade stoppet förlänga restiderna till Skavsta.

– Det är en stor risk att tågtrafik till Nyköping minskar när storregionala tåg väljer bort att passera Skavsta och Nyköping på grund av det stora tidstillägget på resan mot Stockholm, säger han i ett pressmeddelande enligt SN.

Trafikverket tror på fler tåg

Nyköpings kommun har inför projektet med Ostlänken lovat att bidra med 84 miljoner kronor och dessutom bygga 7 400 nya lägenheter.

– Den nya bibanan skapar även en stor barriär som spärrar av flygplatsen och hindrar utvecklingen av det planerade verksamhetsområdet vid Skavsta, vilket i sin tur hämmar utvecklingen i hela regionen, säger Urban Granström i sitt uttalande enligt SN.

Trafikverket tror dock att en alternativ dragning är bra.

"Det skulle kunna väsentligt öka antalet tåg som kan stanna både i centrala Nyköping och vid Skavsta, det blir möjligt för Nyköpingsborna att ta tåg till flygplatsen, samtidigt som höghastighetstågen får bättre förutsättningar för de längre resorna", skriver man.

Men Trafikverket säger till SvD att allt hänger på om den alternativa lösningen är genomförbar – det måste gå att byta mellan flyg och tåg.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!