Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skatteverket backar om hur trängselskatt drivs in

Trängselskatt i Stockholm... Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
...och Göteborg. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN
”Den här metoden gör att det underlättar för arbetsgivaren att göra rätt”, säger Pia Blank Thörnroos på Skatteverket. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Skatteverket backar om hur trängselskatten för tjänstebilar ska krävas in.

Det nya systemet, som infördes vid årsskiftet och berör 130 000 bilister, anses alldeles för krångligt och ersätts nu av en schablonmodell.

– En lättnad. Det här gör det enklare för väldigt många, säger tjänstebilskonsulten Ronny Svensson.

Trängselskatt vid privat körning med tjänstebil är sedan årsskiftet en förmån som ska beskattas, vilket betyder att trängselskatten plockas bort från bilens förmånsvärde för att i stället skattas separat.

För anställda med tjänstebil i Stockholm och Göteborg har det blivit både dyrare och krångligare att pendla.

De nya skattereglerna klubbades i höstbudgeten och kritiken mot det hastiga införandet var massiv. 

Inte minst för oron och osäkerheten kring tillämpningen av de nya reglerna: Från och med 1 januari var det tänkt att varje tjänstebilist skulle hålla egen journal och göra noteringar om vilka passager över betalstationer vid tjänstekörning.

LÄS MER: Skattesmällen mot 130 000 pendlare 

”Underlättar att göra rätt”

En hel del att hålla reda på eftersom alla resor och skiftande avgifter i detalj från början var tänkt att redovisas med exakta klockslag.

På tok för krångligt, tycker Skatteverket och bekräftar att man driver genom en schablonmodell i ett komplement till den nya beskattningen.

– Den här metoden gör att det underlättar för arbetsgivaren att göra rätt. Och bilisterna behöver inte hålla reda på varje passage, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

I stället för detaljredovisningen av varje resa räcker det nu med att tjänstebilisten redovisar det sammanlagda antalet tjänsteresor till arbetsgivaren.

LÄS MER: Här är höstbudgetens vinnare och förlorare 

Exempel – så räknar du ut summan

Denna metod innebär en mindre administration vid beräkningen av förmånsvärdet, främst då arbetsgivaren inte månatligen och manuellt för varje bil behöver ta fram egna detaljerade noteringar eller rekvirera ytterligare underlag från Transportstyrelsen, skriver Skatteverket.

Exempel 1: Singelavisering

Trängselskatt har för en dag påförts för fem passager med totalt 100 kronor. Två av passagerna kan med körjournalen och den anställdes noteringar som underlag visas vara tjänstekörningar och resterande tre är därmed privata. Förmånsvärdet för dagen kan då beräknas till 3/5 x 100 = 60 kronor.

Exempel 2: Samlingsavisering

Trängselskatt har för en månad påförts för 80 passager med totalt 1 200 kronor. Den anställde har gjort arbetsresor 15 dagar som medfört 30 passager och resterande passager avser tjänsteresor. Förmånsvärdet för månaden kan beräknas till 30/80 x 1 200 = 450 kronor.

Om man som bilist pendlar till och från city och gör dyra passeringar vid trängselstationerna på morgonen och sen eftermiddag kombinerat med tjänsteärenden under ”billig” taxa dagtid är man rentav en vinnare på det nya förenklade systemet.

– För mig var detta enda sättet att göra om det här systemet. Det är en lättnad att man gjort det, säger Ronny Svensson, grundare och vd för tjänstebilskonsulterna Ynnor, som driver sajten Tjänstebilsfakta.se.

LÄS MER: Här är de dolda skatterna i regeringens höstbudget 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!