Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skattechock på tjänstebilar i Sverige – tusentals påverkas

Vid årsskiftet införs nya regler om hur fordonens utsläpp mäts. Där den nya mätmetoden är mer verklighetstrolig och visar drygt 20 till 25 procent mer utsläpp jämfört med den tidigare tekniken. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Drygt 30 000 kronor mer per år kan det bli för den som råkar ha fel bilmodell. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nya utsläppsregler och en chockhöjning av förmånsbeloppet kommer svida i många bilägares plånböcker vid årsskiftet.  

Drygt 30 000 kronor mer per år kan det bli för den som råkar ha fel bilmodell. 

– Piskan viner stenhårt i ryggen på dem som har bränsleslukande bilar, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson, till Dagens industri.  

Nya utsläppsregler kommer drabba bilägare hårt om några månader. Vid årsskiftet införs nya regler om hur fordonens utsläpp mäts. Den nya mätmetoden är mer verklighetstrolig och visar drygt 20 till 25 procent mer utsläpp jämfört med den tidigare tekniken.

De nya utsläppsreglerna kommer straffa de mest populära bilarna. Drygt 300 000 bilägare kommer påverkas av reglerna, där många riskerar en fördubblad fordonsskatt, skriver Dagens Industri. 

Tjänstebilsexperten: ”Obehaglig överraskning” 

Även förmånsbeloppet chockhöjs på flera av de vanligaste tjänstebilarna. Vilket innebär att den som råkar ha fel modell, kan tvingas betala nästan 30 000 kronor mer per år. 

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson säger att höjningen troligtvis kommer som en obehaglig överraskning för många tjänstebilsförare. Han menar att många bilägare blivit övertygade av bilhandlare och finansbolag om att detta inte skulle ske. 

– Konsekvensen blir nu att folk får betala betydligt mer för att jobba. En höjning på 2.400 kronor i månaden är mycket pengar, säger han. 

Förarna som kör långt drabbas hårdast

Ronny Svensson säger att laddhybrider och elbilar som inte omfattas av höjningen kommer bli ett mer gynnsamt val, men att många inte har den möjligheten. Och att det nu är upp till företagen att hantera den nya fordonsskatten. 

– För dem som måste köra väldigt långt räcker inte elbilar och laddhybrider till. Det går inte att åka runt med ett 300 kilo tungt extra batteri och ytterligare extrautrustning i bilen. De bilarna är gjorda för en lägre förbrukning. Det blir förarna som kör långt som drabbas hårdast, säger Ronny Svensson till Dagens Industri

Se det senaste avsnittet av DiTV Motor
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!