Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Glassreklamen sågas – nu backar företaget

Företaget har publicerat en ursäkt via sociala medier. Foto: Skärmdump

Livsmedelsföretaget Nick's senaste glasskampanj har väckt starka reaktioner i sociala medier.

Flera personer har reagerat på budskapet ”En glass du inte ångrar dagen efter”, och menar att ångest i samband med mat går att koppla till ätstörningar.

Företaget har nu bett om ursäkt och ändrat kampanjen.

I veckan har det svenska livsmedelsföretaget Nick's, som fokuserar på matprodukter utan tillsatt socker, väckt uppmärksamhet med en ny reklamkampanj. På en av affischerna syns budskapet ”En glass du inte ångrar dagen efter” – för att marknadsföra deras nya produkt.

En av de som reagerat på kampanjen är bloggprofilen Regina Katralen, 29.

– Den triggar ätstörning och bidrar till ångest kring mat. Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger hon.

Så här löd budskapet på en av Nick's affischer i Stockholm. Foto: Privat

Ber om ursäkt

Affischeringen startade i söndags så väl digitalt som i det offentliga rummet, men efter att kampanjen mottagit kritik har företaget nu bett om ursäkt på Facebook – och planerar att ta bort reklamen.

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman, grundare av Nick's, och förklarar tanken bakom reklamen:

– Den här annonsen var tänkt att skoja med en gammal kampanj om alkohol: ”man kan ha roligt utan alkohol”, precis som man kan ha roligt utan socker. Vår ursprungliga tanke var att visa glada, men trötta, barn som fått en sockerdipp. De här bilderna är alldeles för hårda.

Bloggprofilen Egoina, Regina Katralen, är en av flera som reagerat på kampanjen. Foto: Privat

Vill ta ner reklamen

Hanna Bergwall, 22, kommunfullmäktigeledamot för Miljöpartiet på Ekerö, är en annan som reagerat med ilska mot kampanjen. Hon har själv tagit kontakt med företaget efter det att hon lade märke till reklamen.

– Jag har själv en ätstörning. Det är svårt som det är att äta en glass. Jag brottas varje dag med känslan. Att då få det här tryckt i sitt ansikte, att man ska skämmas, det är fruktansvärt, säger hon.

Företaget arbetar nu på att ta fram bilder med ”ett betydligt mer positivt budskap”, och Niclas Luthman berättar att de gärna vill ersätta utomhusreklamen.

– Det är kort varsel, men vi hoppas det går. Digital marknadsföring har vi redan ändrat och bett om ursäkt, säger han.

– Jag hoppas man kan se till det vi är bra på och förlåta oss för en ogenomtänkt kampanj.

Nick's har nu ändrat sin reklam till ”ett betydligt mer positivt budskap”. Foto: Nick's
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!