Banken Skandias medarbetare kan fortfarande använda mejlprogrammet Outlook från en stationär eller bärbar dator, men inte från en mobiltelefon. Foto: / TT NYHETSBYRÅNBanken Skandias medarbetare kan fortfarande använda mejlprogrammet Outlook från en stationär eller bärbar dator, men inte från en mobiltelefon. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Banken Skandias medarbetare kan fortfarande använda mejlprogrammet Outlook från en stationär eller bärbar dator, men inte från en mobiltelefon.  Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Microsoft har arbetat dygnet runt i en vecka men trots det har problemet inte kunnat lösas. Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURESMicrosoft har arbetat dygnet runt i en vecka men trots det har problemet inte kunnat lösas. Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
Microsoft har arbetat dygnet runt i en vecka men trots det har problemet inte kunnat lösas. Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURESFoto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
 Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Skandia stoppar Outlook i de anställdas telefoner

Publicerad

Svenska banken Skandia stoppar mejlprogrammet Outlook i de anställdas mobiler. 

Anledningen är att it-jätten Microsoft har ett allvarligt problem med sitt mejlprogram, enligt uppgift till Expressen. 

Trots att Microsoft arbetat dygnet runt i en vecka har problemet inte kunnat lösas. 

En vecka har gått sedan den amerikanska it-jätten Microsoft fick rapporter om ett allvarligt fel i mejlprogrammet Outlook. Enligt uppgift till Expressen stängde banken Skandia ned åtkomsten till Outlook i mobilen för redan en vecka sedan när problemet blev känt. 

Men trots flera dagars arbete dygnet runt har Microsoft inte lyckats lokalisera och åtgärda felet. 

Enligt uppgift till Expressen står det på bankens intranät att felet med Outlook drabbar hundra tusen servrar globalt.

"Produktionssättning och tester av lösning berör över 100 000 servrar globalt och detta gör att arbetet tar längre tid än vad Microsoft beräknat och förmedlat", står det på bankens intranät."

”Dessvärre är problemet ännu inte löst”

Bankens medarbetare kan fortfarande använda Outlook från en stationär eller bärbar dator, men inte från en mobiltelefon. De anställda har fått veta att felsökning pågår.

"Dessvärre är problemet ännu inte löst", står det vidare på bankens intranät.

Skandia vet ännu inte vad det tekniska felet beror på. En intern kartläggning har inte hittat något som tyder på att känsliga uppgifter kan ha röjts. 

– Felet har inte haft någon kundpåverkan eller påverkan för våra anställdas förmåga att utföra sina arbetsuppgifter, skriver Skandias presschef Pontus Haag i ett mejl till Expressen.

Microsoft skriver på onsdagskvällen att de samarbetat med Skandia för att lösa en incident med Office 365. 

"Vi har inga rapporter om att andra kunder har upplevt samma situation", skriver Microsofts presschef Johanna Snickars till Expressen.  

Microsoft har ännu inte gått ut offentligt och informerat om det finns andra kunder som kan vara drabbade av problemet. Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Microsofts mejlproblem är bara det senaste i raden av avslöjanden om bristande säkerhet. 

I början av januari läckte uppgifter ut om allvarliga säkerhetsproblem i flera processorer. Sårbarheterna hade hållits hemliga i flera veckor medan it-säkerhetsexperter arbetade på att lösa problemet. 

Risken var då att hackare skulle kunna komma åt processorn och på den vägen läsa av datorns minne, som borde vara helt oåtkomligt för utomstående.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen