Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sjukvårdens larm om elskotrar efter dödsolyckan

I dag är elsparkcyklarna ett vanligt inslag i storstadstrafiken. Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG

Sjukvården rapporterar att man nu får in allt fler patienter som skadat sig i samband med åkning på elsparkcyklar.

Transportstyrelsen vill ha bort dem från gatorna.

För marknadsledande svenska företaget Voi, som just säkrat ett kontrakt med Stockholms stad värt 400 miljoner, är kritiken en tuff motgång.

Den 27-årige mannen körde nedför en backe i Helsingborg och kolliderade en bil. Hans liv gick in att rädda. Myndigheterna varnar nu för riskerna med de trendiga elsparkcyklarna.

Svenska företaget Voi har snabbt blivit marknadsledande med sin delningstjänst där man hyr en elscooter och betalar per minut via en nedladdad app. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning och flera olika företag slåss om kunderna.

Det var en elsparkcykel från Voi som var inblandad i dödsolyckan. Det skriver Voi i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsens utredare anser att elsparkcyklarna borde tas bort ur trafiken. Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG

”Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en elscooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat.”

Fordonen har blivit ett vanligt inslag i stadsmiljöerna. Så sent som augusti 2018 lanserade Voi sin delningstjänst. Bakom satsningen stod entreprenörerna Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Adam Jafer och Filip Lindvall.

Hjelm hade sett fenomenet i USA och ville testa det i Sverige och i flera europeiska storstäder. Med hjälp av medgrundarna togs kontakt med investerare, bland annat investmentbolaget Vostok New Ventures, som nappade.

Förutom Tyskland planeras lanseringar i Belgien, Italien och Polen. Klimatmedvetna Tyskland ska bli bolagets största marknad med lansering i 30 städer

Prins Daniel gav draghjälp

Voiprojektet fick dessutom kunglig draghjälp när teknikintresserade prins Daniel premiärkörde en av företagets tvåhjulingar vid ett besök på Handelshögskolan i början av året.

Prins Daniel testar elsparkcykel. Foto: PELLE T NILSSON / SPA

Men nu slår myndigheterna larm om att antalet olyckor med elsparkcyklar ökar. Fordonen går i ungefär 20 kilometer i timmen. En del förare använder hjälm, andra inte. Ibland kör man på gatorna, ibland på trottoarer eller cykelbanor. 

Lagstiftningen har inte hängt med och vid Transportstyrelsen vill man ha bort elsparkcyklarna från gatorna.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken, säger Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre enligt TT.

Får in nya skadade varje dag

Från sjukvården kommer samtidigt signaler om att olyckorna med de populära elscootrarna ökar. Akutmottagningen i Malmö har uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha använt fordonen.

På S:t Görans akutmottagning i Stockholm kommer det i snitt in en patient per dag som varit med om en elsparkcykelolycka, skriver Dagens Nyheter.

Patienterna söker vanligen för ansiktsskador, tandskador, frakturer i armarna och huvudskador.

– Det här fanns inte för bara ett år sedan. Helt plötsligt började det komma in personer som skadat sig när de kört elsparkcykel. Jag uppskattar att det kommer in en patient per dag som varit inblandad i en elsparkcykelolycka, men det är fler under helgkvällar och helgnätter. Vi ser många som är alkoholpåverkade, men även de som är på väg till jobbet, säger Emma Hjelm, sjuksköterska på akutmottagningen på S:t Görans sjukhus, till DN.

Elsparkcyklarna har snabbt ökat i antal i städerna. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Voi säkrade nyligen ett kontrakt med Stockholm att få stå för stadens uthyrning av cyklar och lådcyklar med eldrift. Kontraktet är värt 400 miljoner kronor.

Samtidigt har Voi fått kritik för att den första generationen elsparkcyklar höll katastrofalt dåligt. Enligt en granskning som sajten Breakit gjort ska livslängden på hyrsparkcyklarna ha varit så kort som ett par månader.

Enligt Vois marknadschef Caroline Hjelm har man tagit till sig av kritiken och den nya modellerna ska hålla bättre. De har även ett utbytbart batteri som gör att elsparkcyklarna inte måste plockas in för laddning varje kväll.

– Den nya modellen är gjord i ett enda stycke aluminium och den kommer att hålla bättre än tidigare. Den blir väldigt mycket mer hållbar, säger Caroline Hjelm till Expressens privatekonomiska magasin ”Dina pengar”.

Vad tycker du om elsparkcyklar? 

Foto: Elin Jönsson

Petra Söderholm, 53

Psykoterapeut, Stockholm: 

– Man kan säga att de åker ganska fort. Jag har inte provat någon själv, men jag ser ju att de kör ganska fort. Så ja, lite osäkert skulle jag säga att de är. 

Tycker du att de bör regleras? 

– Jag är inte så mycket för det här med regler. Men ja, kanske. De står också lite olägligt ibland, för att de bara parkeras någonstans. Möjligtvis det här med farten, eftersom de kan komma upp i ganska hög fart.  

Transportstyrelsen har i dag sagt att de bör tas bort från trafiken. Tycker du att de bör förbjudas? 

– Nej, det gör jag inte. 

Foto: Elin Jönsson

Jakob Sarvik, 27

Trafikplanerare, Malmö

Tycker du att elsparkcyklarna är säkra? 

– Jag tycker inte det, inte på det sätt som systemet är uppbyggt i dag. Jag tycker det borde komma en bättre reglering för hur de ska passa in i trafiksystemet. 

– Jag har inget bra svar på frågan om hur, men jag tycker att så som det är nu finns det ingen tydlighet för hur de ska framföras i systemet. Det behöver finnas en tydligare uppbyggnad för hur trafikanterna ska bete sig i trafiken, och var de ska vara. Och en bättre koll på åldern. Om man ser vilka som åker är inte alla 18 år, och ändå är det 18-årsgräns. 

Transportstyrelsen har i dag sagt att de bör tas bort från trafiken. Tycker du att de bör förbjudas? 

– Förbjudas vet jag inte. Men jag håller med om att de inte passar i trafiken just nu, för att man inte har löst hur de ska passa in. Men som det ser ut nu håller jag med om att det är en stor trafiksäkerhetsfara. 

Foto: Elin Jönsson

Alexander Heddini, 40

Läkare, Solna 

Tycker du att elsparkcyklarna är säkra? 

– Från någon som aldrig har åkt, ser de väl inte jättesäkra ut i sin utformning. 

– De har små hjul, och är direktstyrda med framhjulet som jag förstår det. Det verkar inte som att de är så supermanövrerbara om man får upp hastigheten, skulle jag gissa. 

Tycker du att de bör regleras? 

– Dels har jag inte information för att kunna svara på det, och sen är jag generellt lite tveksam mot att kliva in och reglera allt på en gång, man får väl undersöka det lite mer kanske. 

Foto: Elin Jönsson

Cecilia Strömberg, 43, och Sixten Strömberg, 14 

Stockholm 

Gör olyckan er oroliga? 

– Ja, det gör mig lite orolig, eftersom många som åker inte är så trafikmedvetna. Många unga, säger Cecilia Strömberg. 

Åker du mycket och tänker du på säkerheten? 

– Jag har testat några gånger och jag tänker ganska mycket på säkerheten, säger Sixten Strömberg. 

– Jag försöker åka på cykelbana och åker inte alls snabbt, inte alls maxfart. 

Transportstyrelsen har i dag sagt att de bör tas bort från trafiken. Tycker du att de bör förbjudas? 

Nej, jag hoppas att man kan hitta någon mellanväg. Med hjälm kanske, och regleringar. Det är väl det som behövs, säger Cecilia Strömberg. 

– Jag tycker det är bra om de skulle kunna ha hjälm på cyklarna för det skulle ju hjälpa så att många yngre får köra, säger Sixten Strömberg. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!