Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SJ vinner kampen i Norge – tar över sju tågsträckor

SJ vinner kampen i Norge – tar över sju tågsträckor: ”Konkurrensen har gjort att man har tänkt i nya banor”.
SJ har upphandlat sju järnvägssträckor i Norge. Foto: SHUTTERSTOCK
SJ kommer att börja köra på de nya sträckorna under 2020. Foto: TT NYHETSBYRÅN

SJ har upphandlat sju järnvägssträckor i Norge.

Enligt ett pressmeddelande kommer SJ att börja köra på de nya sträckorna under sommaren 2020.

Det är den såkallade Trafikpakke 2 – den andra delen av den norska persontågstrafiken – som nu avregleras. I stället blir det SJ som tar beslag på järnvägssträckorna efter en upphandling där det nybildade bolaget SJ Norge AS får ansvaret, skriver SJ i ett pressmeddelande.

De järnvägssträckor som det nya avtalet gäller är Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen och Saltenpendelen, skriver Dagbladet. 

SJ intar norska rälsar nästa sommar

Enligt det svenska statliga företaget kommer trafiken att komma i gång på de norska spåren i juni 2020. Därefter gäller avtalet i åtta år, men en möjlighet till två års förlängning.

– SJ har fått uppdraget eftersom vi visat att vi är ett modernt tågbolag som ligger långt framme när det gäller digitalisering och att hitta nya lösningar för att förbättra kundupplevelsen. Det är med glädje vi omgående påbörjar förberedelserna för uppdraget att driva och utveckla tågtrafiken i Norge, säger SJ:s vd Crister Fritzson i pressmeddelandet.

Redan nu trafikerar SJ sträckorna Stockholm – Oslo och Göteborg – Halden samt Stockholm - Narvik.

Priset vägde tyngst

Främst ska det ha varit prisskillnaden som gjorde att SJ vann upphandlingen, skriver VG. 

Det bekräftas även av Kristi Slotsvik som är järnvägsdirektör vid norska Jernbanedirektoratet, motsvarande Järnvägsstyrelsen på svenska.

– Det är först och främst i priset vi ser skillnaden. Det är en extremt stor prisskillnad, säger Kristi Slotsvik under en presskonferens på måndagen enligt VG.

Ersättningen som kommer att betalas till SJ motsvarar en femtedel av det som Jernbanedirektoratet tidigare har betalat till norska Vy. 

SJ kommer sammanlagt att få 1,24 miljarder kronor i ersättning. I Vys förslag som tidigare avslagits framlades ett belopp på 1,59 miljarder kronor.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!