Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sista miljonregnet över Björn Borg

Tennislegendaren Björn Borg tillsammans med frun Patricia Borg. Foto: Expressen
Under sin karriär vann Björn Borg hela fem Wimbledonturneringar. Här lyfter han bucklan 1978. Foto: Robert Dear/AP
Här tillsammans med spanjoren Rafael Nadal under Franska öppna 2014. Foto: Matthew Stockman/GETTY

Nu kvitterar Björn Borg ut sin sista royaltyutbetalning - på 30 miljoner kronor.

Totalt har Björn Borg tjänat 450 miljoner på att låna ut sitt namn till kalsonger och andra produkter, rapporterar Idrottens Affärer.

– Björn Borg är en av få svenska idrottsstjärnor som fortfarande har global närvaro, säger Henrik Bunge, vd för Björn Borg AB.

Det var 2006 som Björn Borg började sälja prylar från idrottskarriären, bland annat pokaler och racketar.

Dessutom sålde tennislegendaren rätten till varumärket Björn Borg till företaget Worldwide Brand Management AB, som senare bytte namn till Björn Borg AB.

Under Björn Borgs varumärke säljer bolaget, som är noterat på Nasdaq OMX Nordic, underkläder, sportkläder, skor, väskor och glasögon.

I fjol omsatte bolaget närmare 600 miljoner med en rörelsemarginal på 10 procent.

 

LÄS OCKSÅ: Miljonregnet över Vitaepro fortsätter

 

Enligt avtalet fick Björn Borg rätt till 1,5 till 2 procent av bolagets varumärkesförsäljning under en tioårsperiod,

Under det sista året som Björn Borg har rätt till ersättning kvitterar han ut en royalty på 30 miljoner.

Björn Borg har fått 450 miljoner

När Björn Borg sålde rättigheterna fick han 124 miljoner och fram till i år fått ytterligare cirka 300 miljoner utbetalat, rapporterar Idrottens Affärer.

Totalt har alltså Björn Borg fått omkring 450 miljoner kronor i ersättning.

Men nu får Björn Borg alltså inte längre betalt för att Björn Borg AB använder hans namn.

Vad betyder det för Björn Borg AB att avtalet löper ut?

– Ingenting egentligen förutom att vi inte kommer fortsätta att betala tilläggsköpeskillingen, säger Henrik Bunge, vd för Björn Borg AB.

Företaget arbetar nu med att växa inom sportmode parallellt med de traditionella underkläderna.

Siktar på expansion

Målsättningen är en omsättning på en miljard 2019 med en rörelsemarginal på 15 procent.

– Vi ska göra en sportkollektion och starkare spelare inom sport, där det finns en naturlig koppling till Björn Borg som individ, säger Henrik Bunge.

Björn Borg AB säljer bland annat underkläder, sportkläder, skor, väskor och glasögon.

Henrik Bunge lyfter fram Björn Borgs styrka som varumärke internationellt.

– Björn Borg är en av få svenska idrottsstjärnor som fortfarande har global närvaro. Hans namn är väl känt på alla marknader i hela världen. Träffar du en tennispelare i Australien så vet den garanterat vem Björn Borg är.

 

LÄS OCKSÅ: Frågorna om nya amorteringskravet

 

Samtidigt minskar igenkänningen med åldern.

– Träffar du en elvaårig skejtare så har han förmodligen igen aning, säger Bunge.

Bunge: Ingenting är omöjligt

Hur ser samarbetet ut med Björn Borg framåt?

– Det kan jag inte svara på. Man kan konstatera att inget är omöjligt. Vi har en supergod relation till Björn Borg. Jag träffar honom då och då för att visa vad vi gör för det är ändå hans namn som bär kläderna som vi gör. För mig personligen är det superviktigt att han känner en stolthet över vad vi gör, säger Henrik Bunge.

Björn Borgs hustru Patricia Borg hälsar att Björn Borg inte vill kommentera det avslutade samarbetet.

Tidigare har Björn Borg sagt att försäljningen av tennisprylarna och varumärket inte var en av hans "smartaste grejer":

– Jag vet inte vad som flög i mig. Det var väl kanske lite av en för tidig vårstädning. Det var ett dumt beslut, har han sagt enligt Idrottens Affärer.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!