Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Semestern förstörd – varnar för bolaget

Ronnie Chressman och Jessica Lindholm fastnade på Arlanda tillsammans med två vänner. Foto: Privat
Paret flög med flygbolaget Primera Air. Foto: TT NYHETSBYRÅN
540 passagerare strandades på Arlanda på grund av förseningarna. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Efter förra sommarens stora flygförseningar utlovades flera passagerare ersättning från flygbolaget Primera Air. 

Men snart ett år har passerat – och inga pengar har ännu synts till bankkontot. 

– Det känns som att det är en taktik från deras sida, säger Ronnie Chressman, 38, som är en av de drabbade resenärerna. 

I juli 2017 strandades 540 resenärer på Arlanda efter kraftiga flygförseningar med bolaget Primera Air. Några av de drabbade resenärerna var paret Ronnie Chressman, 38, och Jessica Lindholm, 34, och deras två vänner. Planen var en veckas lång semester i Malaga. 

I stället började resan med ett och ett halvt dygn på Arlanda. 

– Vi fick besked var sjätte timme, och kunde därför inte åka hem, berättar Ronnie. 

Vännerna tvingades att sova en natt på flygplatsen, och hittade ett litet rum där alla fyra fick trängas i. 

– Men alla hade inte samma tur. Många fick sova på bänkar och i flyghallarna. Det var stökig stämning, berättar Ronnie. 

– Vi var nära att avbryta semestern och i stället åka hem. 


LÄS MER:
Anmälningar har haglat in mot charterbolaget

Primera Air utlovade ersättning 

Till slut kom vännerna i väg – 36 timmar efter förväntad avgång. 

– Vi missade en del av semestern, vilket var väldigt tråkigt, säger Ronnie.  

De kontaktade därefter Primera Air via mejl – att få tag på en representant säger Ronnie har varit "helt omöjligt" – och fick tillbaka ett förseningsintyg. 

 

540 passagerare strandades på Arlanda efter stora förseningar med bolaget Primera Air. Foto: TT NYHETSBYRÅN


I ett mejl till sambon Jessica Lindholm ber Primera Air om ursäkt för förseningarna, och lovar att varje resenär i sällskap ska få 400 euro – motsvarande drygt 4 000 svenska kronor – som kompensation för olägligheterna. 

– Var medvetna om att det kommer ta runt 15 veckor för er att få er betalning, skriver Primera Air i mejlet. 

Men nu har snart ett år passerat sedan flygförseningarna – och inga pengar har ännu överförts till vännernas konto. 


LÄS MER: Kräv ersättning vid försenat flyg: Nya regler

Flera drabbade  av Primera Air

Fler passagerare som i juli drabbades av Primera Airs flygförseningar vittnar även de om utebliven ersättning. 

På flygbolagets Facebooksida berättar flera resenärer om liknande erfarenheter som de Ronnie, Jessica och deras vänner har upplevt. 

– På grund av en 15 timmar lång försening har jag utlovats en ersättning. Jag har ännu inte fått utbetalningen på 400 euro, skriver en person från Norge.

– Varning!! Jag väntar fortfarande för kompensation efter en 38 timmar lång försening. Detta var ett år sedan, skriver en annan. 


LÄS MER:
Primera Air lovade ersättning – har väntat i flera månader

"Verkar vara deras strategi" 

Ronnie berättar att de försökt ta hjälp av bolaget Airhelp, som livnär sig på att söka kompensation åt flygpassagerare som drabbats av inställda flyg och förseningar, men utan vidare framgång. 

I ett mejl skriver Airhelp att det ofta händer att ett flygbolag inte betalar någon ersättning, trots att de lovat att göra det. 

– Vi, som har stor erfarenhet när det gäller att kämpa för ersättningen för våra kunder, vet precis vilka flygbolag inte är så villiga att betala pengar. I sådana fall bestämmer vi oss att försöka vidta rättsliga åtgärder direkt. Enligt information som jag fick från vår juridiska avdelning, finns det tyvärr ingen möjlighet att gå i domstolen i ditt fall. Alla jurisdiktion som är tillgängliga i ditt fall är inte tillräckligt starka för att vi skulle kunna vinna detta ärende, skriver de. 

Enligt Ronnie verkar det vara en taktik från Primera Air att ducka för utbetalningar. 

– Ingenting händer. Det är tråkigt att se hur de behandlar sina kunder, säger han.

Expressen har sökt Primera Air. 

 

LÄS OCKSÅ: Stig har väntat ett år på pengar han blivit lovad

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!