Energimarknadsinspektionen larmar om långa uppsägningstider för rörliga elavtal – och det kan bli dyrt om man som konsument bryter dem. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅNEnergimarknadsinspektionen larmar om långa uppsägningstider för rörliga elavtal – och det kan bli dyrt om man som konsument bryter dem. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Energimarknadsinspektionen larmar om långa uppsägningstider för rörliga elavtal – och det kan bli dyrt om man som konsument bryter dem. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
För att bli av med ditt elavtal behöver du aktivt säga upp det. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅNFör att bli av med ditt elavtal behöver du aktivt säga upp det. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
För att bli av med ditt elavtal behöver du aktivt säga upp det. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN

Se upp för detta när du väljer nytt elavtal

Publicerad

Här är myndighetens nya larm om ditt elavtal: Se upp med uppsägningstiden.

Den kan vara flera månader lång – och hos ett lokalt bolag så lång som ett helt år.

– Den är ett slags dold bidningstid, säger Mattias Johansson på Energimarknadsinspektionen.

De flesta elkonsumenter är noga med att kolla pris och bindningstid innan de tecknar upp sig på ett nytt elavtal.

Men uppsägningstiden då?

– Enligt de klagomål som har kommit in till oss är folk hyfsat bra på att jämföra priser men ibland missar de uppsägningstiden, säger Mattias Johansson, konsumentkontakt på Energimarknadsinspektionen.

Långa uppsägningstider hos elbolag

Den statliga jämförelsesajten Elpriskollen – som drivs av Energimarknadsinspektionen – har nu jämfört olika avtal för rörligt elpris. Jämförelsen visar att de flesta rörliga avtal har en uppsägningstid på 14 dagar upp till en månad.

 

LÄS MER: Välj billigast el – 5 fel du ska undvika att göra 

 

Men några elhandlare sticker ut. Och nu slår Energimarknadsinspektionen larm om långa uppsägningstider hos flera bolag.

– Vi tror att de flesta kunder tänker att man kan lämna rörliga avtal ganska fort, men vi hittade flera elhandlare som har ganska långa uppsägningstider – i upp till ett år, säger Mattias Johansson.

Här är bolagen med lång uppsägning

Totalt har 22 elhandlare en uppsägningstid på mer än en månad. Sju av dem har en uppsägningstid på mer än tre månader – varav en på hela tolv månader plus innevarande månad.

 

SÅ GJORDES GENOMGÅNGEN

Elpriskollen har gått igenom avtalsvillkoren för alla avtal om rörligt elpris. I september 2017 hade 22 elhandlare under mer än ett år sålt avtal om rörligt elpris med uppsägningstider längre än 1 månad. Sju av dessa hade uppsägningstider som var längre än 3 månader. Avtalet hos *Sundsvalls Energi, som hade längst uppsägningstid, hette "Rörligt elpris uppsägningstid 12 månader". Av övriga avtal framgick det inte av namnet att de hade lång uppsägningstid.

 

Det kommunala energibolaget Sundsvall energi är något av en värsting i klassen.

Anders Jonsson, vd Sundsvall energi, håller inte med om beskrivningen och beklagar att det inte framgår att man har flera avtal att välja på:

– Det som inte framgår i sammanställningen är att vi också har vårt enligt branschen standard rörliga prisavtal utöver det med en längre uppsägningstid, säger han.

Tre olika avtal

Sundsvalls energi har tre olika elavtal med rörligt pris. Ett har en månads uppsägningstid plus innevarande kalendermånad. Det med tolv månaders uppsägningstid har ett lägre pris.

Myndigheten säger att det kan vara svårt för konsumenten att förstå eller att titta på uppsägningstiden. Hur informerar ni era kunder om vad som gäller?

– Det kommuniceras hos oss, och jag tror hos de flesta av våra kolleger, främst elektroniskt. Man får information via enkla klickfunktioner utan att behöva gå in och grotta i allmänna avtal som oftast är ordrika och inte den enklaste svenska att förhålla sig till. Jag tror och hoppas att informationen är lättillgänglig och självklart svarar vi på frågor om någon ringer till oss, säger Anders Jonsson.

 

TÄNK PÅ DETTA NÄR DU TECKNAR ELAVTAL

• Bestäm dig för fast eller rörligt pris, eller någon annan avtalsform.

• Gå in på en jämförelsesajt. Till exempel Elpriskollen eller Elskling – och jämför så många bolag som möjligt.

• Titta på avtalsvillkoren och var medveten om uppsägningstiden.

 

Övriga sex leverantörer med mer än tre månaders uppsägningstid är: 7H Kraft, Landskrona Energi, Svensk Naturenergi AB, Sverigesenergi AB, Billinge Energi AB och Jämtkraft AB. De har alla en uppsägningstid på tre kalendermånader + innevarande månad.

Vad får detta för konsekvenser?

– Du är fast i avtalet. Det är ett slags dold bindningstid, du måste vänta om du vill byta till något bättre avtal, säger Mattias Johansson på Energimarknadsinspektionen.

 

LÄS MER: 700 000 hushåll har fel elavtal: ”Byt nu direkt” 

 

Se upp även med fasta elpriser

Han fortsätter:

– Personligen skulle jag välja ett avtal med kortare uppsägningstid, då kan jag vara flexibel. Och för mig är det fördelen med ett rörligt avtal.

Men fasta elpriser innebär inte automatiskt kortare uppsägningstider. Det gäller att vara vaksam även där.

– Det är samma problematik. Har du en bidningstid på ett år och uppsägningstid på sex månader måste du säga upp avtalet efter ett halvår om du vill lämna avtalet då det löper ut. Det kan vara lätt för kunden att missa, säger Mattias Johansson.

 

SÅ BYTER DU ELAVTAL

1. Kontrollera ditt nuvarande avtal och hur länge det är tidsbestämt. Det kan bli dyrt om du bryter ett avtal.

2. Kontakta den elhandlare du vill byta till. Det brukar räcka att ta kontakt på nätet eller via telefon.

3. Om du tecknar ett avtal kontaktar din nya elhandlare det elnätsföretag du är ansluten till.

4. Elnätsföretaget läser av din elmätare och skickar informationen till både din gamla och din nya elhandlare.

5. Elnätsföretaget meddelar din gamla elhandlare att du har bytt avtal.

Källa: Elpriskollen.se

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen