I ett mejl som nu cirkulerar och ser ut att komma från filmtjänsten uppmanas mottagaren att lämna ut sina uppgifter.
I ett mejl som nu cirkulerar och ser ut att komma från filmtjänsten uppmanas mottagaren att lämna ut sina uppgifter.

Se upp – nya bluffmejl utnyttjar Netflix

Publicerad

Efter Spotify - nu används Netflix för att komma åt kortuppgifter.

I ett mejl som nu cirkulerar och ser ut att komma från filmtjänsten uppmanas mottagaren att lämna ut sina uppgifter.

"Tyvärr har vår ekonomiavdelning upptäckt att det inte gick att debitera ert konto. För att du ska kunna fortsätta använda våra tjänster utan avbrott måste du uppdatera dina faktureringsuppgifter."

Så inleds bluffmejlet som ser ut att komma från Netflix och fortsätter med en länk som mottagaren uppmanas klicka på för att kunna fortsätta använda Netflix.

 

LÄS OCKSÅ: Spotify varnar för bluffmejl.

 

Men, likt de mejl som under december såg ut att komma från Spotify - och som hade exakt samma formulering - kommer man inte till Netflix utan till bedragare som i stället kapar ditt konto och försöker att göra transaktioner från det.

På Netflix uppmanar man nu sina kunder att vara försiktiga med mejl som ser ut att komma från dem.

– Vi uppmuntrar alltid till försiktighet. Det här är tyvärr sådant som förekommer då och då, att det skickas ut bluffmejl med Netflix som påstådd avsändare, men mejlen kommer inte från Netflix då vi aldrig skickar ut mejl där vi ber om betalningsinformation, kreditkortsnummer, personnummer eller kontolösenord av kunderna. Om man får ett sådant mail får man gärna rapportera det till oss på phishing@netflix.com, säger Helena Skarle, presskontakt för Netflix Sverige.

Polisen har tidigare gått ut och varnat för bluffmejlen.

 

LÄS OCKSÅ: Lär dig avslöja bedragarnas bluffar.

 

– Klicka inte på den bifogade länken eller filen. Om du gör det laddas ett skadligt program ned på din hårddisk, en så kallad trojan. När du sedan loggar in på din bank för att kolla ditt saldo kommer du i själva verket till en falsk sida som ser precis ut som bankens sida. Koden du knappat in skickas till en bedragare i ett annat land som loggar in på din internetbank och tömmer dina konton, sa Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter i våras då bluffmejl som såg ut att komma från Cdon, Elgiganten och Skatteverket cirkulerade.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen