Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Scania-vd:ns kritik mot reglerna: "Hål i huvudet"

Scanias vd riktar kritik mot EU-reglerna som väntas höja priset på biobränsle. I spelaren ovan berättar han hur nya reglerna riskerar att slå mot transportbolagen - och miljön.
Scanias vd Henrik Henriksson.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Foto: AP / AP2011

Scanias vd Henrik Henriksson är kritisk till nya EU-regler som kan förbjuda Sverige från dagens skattelättnader på biobränsle. 

– Då måste kunderna ställa om till fossila bränslen vilket är hål i huvudet, säger han till Di TV Motor. 

I dag är biodrivmedel som E85 och HVO befriat från både energiskatt och koldioxidskatt.

Anledningen är att Sverige beviljats undantag från EU. Men vid årsskiftet 2020/2021 väntas nya EU-regler börja gälla som kan förbjuda Sverige från att ha skattebefrielse på vissa biodrivmedel – vilket innebär dyrare biobränsle.

– Det går precis i helt fel riktning. Vi tror att det bästa sättet att ställa om till hållbara transporter här och nu är att använda biodrivmedel. Det känns som att vi tar många steg tillbaka och det är olyckligt, säger Henrik Henriksson vd för Scania. 

Biobränsle behövs för att ställa om 

Scanias vd berättar om hur EU-reglerna påverkar Scanias verksamhet och riskerna att förlora kunder.

”Först biobränsle - sen elektrifiering”

Förra året ökade Scanias försäljning av fordon i kategorin förnybara bränslen och hybrider till 4 540, vilket utgjorde 4,5 procent av den totala fordonsförsäljningen. 

– Vi kan inte sitta och vänta på att alla investeringar inom elektrifiering kommer på plats och då är det biobränsle som gäller. Först biobränsle, sen elektrifiering. Det är så vi tar bort fossilberoendet inom transporten, säger Henrik Henriksson vd för Scania.  

Enligt energiminister Anders Ygeman till Ekot så kommer det bli en tuff match för Sverige att vinna mot EU angående fortsatt skattebefrielse för biobränsle. En skattekostnad som Henrik Henriksson menar kommer slå hårt mot transportbolagen - och miljön.

– Bränslekostnaderna för ett transportbolag i dag är upp till 50 procent av deras kostnader. Om du då lägger på 10 eller 15 procent på det så går bolaget omkull. Då måste de ju ställa tillbaka till fossila bränslen vilket är hål i huvudet.

Se hela intervjun med Scanias vd i senaste Di TV Motor där vi också provkör Mercedes GLB och lyssnar på elbilarnas nya ”motorljud”
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!