Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS vd: ”Man ska absolut inte känna flygskam”

SAS vd Rickard Gustafson.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Rickard Gustafson provar en Business stol i den nya A350.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Flygbolaget SAS lämnar ett skakigt år med pilotstrejk, svagt resultat och en intern kritik efter den reducerade miljonbonusen. 

– Klart det alltid är tråkigt inte få full utdelning – men för mig har det varit tydligt, säger SAS vd Rickard Gustafson.

Bottenplanet på terminal Vilhelm Lauritzen på Kastrup är välfyllt när SAS vd Rickard Gustafson går upp på scen för att presentera företagets senaste supersatsning. Åtta flygplan – för 1,5 miljarder styck – av modellen A350 ska under nästa år levereras till Kastrup. 

Han pratar om hur flygplanet släpper ut 30 procent mindre än sin föregångare A340, hur SAS måste förändra sig in i framtiden och om hur det nu skrivs ”ett nytt kapitel”.

Här är SAS nya kapitel. Nya A350. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Och med tanke på att SAS, enligt sin senaste kvartalsrapport, levererade ett ”otillfredsställande och betydligt lägre helårsresultat än förgående år”, tittar nog gärna bolaget framåt. 

Rickard Gustafson listar efter sitt tal upp ”utmaningarna”, som han kallar det. 

– Vi ser att den svenska kronan verkligen försvagats mot den amerikanska dollarn. Det äter stora hål på ett flygbolag vad gäller lönsamhet. Konkurrensen är mördande och det är en konstant prispress i marknaden. Vi har också sett flygbränslepriser som har gått upp. 

– Nya flygplan är fantastiska att erbjuda och presentera, men de är inte gratis. Det är stora pengar som ska betalas för att de ska vara i luften. Det är lövtunna marginaler i vår industri, det finns inget utrymme att gömma sig någonstans. 

Svarar på kritiken

Resultatet låg visserligen i linje med förväntningarna, ändå störtdök SAS aktien när kvartalsrapporten presenterades. Det ekonomiskt tuffa beskedet slår även mot medarbetarna. 

Under 2018 lovades de 10 000 anställda en bonus på totalt 100 miljoner kronor. 

Efter beskedet att den reducerat till cirka 30 procent har medarbetarna riktat kritik.

Nu svarar Rickard Gustafson.

– Klart det alltid är tråkigt inte få full utdelning. Men för mig har det varit tydligt, det var som styrelsen sa när man gick ut med det här för ett år sedan: man var glad för att sätta av det här och man var tydlig med att det skulle bli 100 procent, 0 procent eller något däremellan beroende på hur utfallet blev 2019. 

– Var det områden som påverkade bolaget negativt, som låg utom vår kontroll, hade styrelsen rätt att värdera huruvida det skulle bli fullt eller en delvis utbetalning. Och man gjorde ett balanserat överslag och kom fram till att en tredjedel var rimligt. Det har varit transparent och tydligt från början. Sen förstår jag att man alltid gärna önskar att det skulle bli 100 procent, men nu blev det inte så.

Bonusen var väl för 2018? 

– Då hade vi inget aktieindelningsprogram, som vi nu har, som fick acceptans från bolagsstämman i våras. Då sades att man vill visa att man verkligen vill visa vägen framåt. Så baserat på ett bra år 2018 – men aktieägarna fick ingen utdelning 2018, så man kunde inte bara lämna ut pengar till medarbetarna – så sa man att om vi också klarar ett bra 2019 så kommer vi att släppa de här pengarna, givet ett antal kriterier. 

Samtliga säten har en skärm framför sig på det nya A350. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

I stället för 9 000 per anställd landar summan på 3 000. Att resultatet blev svagt har sin delförklaring i den pilotstrejk som i våras lamslog SAS flygtrafik. Drygt 1400 piloter strejkade i en knapp vecka när partierna inte kom överens. 

– Den kostade 615 miljoner kronor, det har påverkat våra möjligheter att också generera avkastning mot våra aktieägare. Såklart att det har påverkat när man ska värdera hur årets resultat blev, konstaterar Rickard Gustafson. 

Tuff marknad

Men SAS är långt i från ensamma om att ha det tufft på marknaden.

Norwegian drar in flera linjer, bland annat den som trafikerar Malmö Airport-Arlanda – och nyligen meddelade Ryan Air att man avvecklar sin bas på Skavsta flygplats. 

– Jag tycker att det visar att det är en svår marknad. Att det sätter vårt resultat och våra ansträngningar i ett annat perspektiv. I det korta perspektivet är det bra för branschen att vi får en bättre balans mellan utbud och efterfrågan. Det tror jag är bra, konstaterar SAS vd och fortsätter: 

– Att notera är att även vi ser en något vikande efterfrågan på flygresor. Vi behöver nog anpassa utbud och efterfrågan för att hålla i den svaga lönsamhet som faktiskt finns.

Hur påverkar ”flygskam” SAS arbete? 

– Ja, vi måste ha en tydlig agenda. Kortsiktigt, på mellansikt och långsiktigt. Och det jobbar vi med.

– Vi visar vikten av att visa våra kunder att vi förstår det här är en viktig fråga. Vi vill ställa om till ett mer hållbart resande, för det är en förutsättning för att fortsätta resa. Om vi inte gör det, då kommer politiker och myndigheter reglera resandet – det hade varit förödande för det öppna samhället och dit vill inte.

Ska man känna flygskam? 

– Det tycker jag absolut inte. Däremot ska man ta frågan på största allvar och ställa krav på oss som flygbolag att vi gör allt i vår makt för att ställa om till ett mer hållbart resande, det är vår skyldighet. 

Vill flyga fossilfritt

Tekniken i flygplanstypen A350 som SAS nyligen presenterade beskrivs en teknik som är i framkanten i många avseenden. Motorn beskrivs av SAS och Airbus vara mer effektiv, vilket leder till minskade bränslekostnader och i förlängningen reducerar utsläppen. 

– Vi kommer fortsätta jaga vikt ombord. Ett lättare flygplan drar mindre, då sänker vi utsläppen. Vi jobbar hårt för att få fram en storskalig produktion av hållbara flygbränslen. Vi har råvaran i vår del av världen och vi jobbar för att skapa rätt incitament för att få till storskalig produktion. Det skapar också nya arbetstillfällen i Skandinavien – jättebra. Notera också från scenen (där Rickard Gustafson höll sitt tal reds. anmärkning) att vi arbetar tillsammans med Airbus för nästa generations flygplan, som förhoppningsvis kommer att vara helt fossilfritt. 

Är det realistiskt att resa fossilfritt?

– Vi har sagt ner att vi vill få ner utsläppen med 25 procent till 2030. Men jag hoppas och tror att någon gång kring 2035 borde nästa generations flygplan komma ut på marknaden. De förväntar jag mig är helt fossilfria. Men sen tar det tid innan hela världens flotta växlas ut till en ny teknik. 

– Jag är teknisk optimist, jag tror att det kommer att komma ny teknik

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!