Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Femte dagen i strejk: ”Det är fruktansvärt”

Flera SAS-flygplan står stilla, vilket kostar företaget tiotals miljoner kronor – varje dag.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Stefan Löfven vill inte uttala sig om SAS, utan pressekreteraren hänvisar vidare till Ibrahim Baylan.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Strandade passagerare på Arlanda.
Foto: XINHUA/AVALON.RED / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950

SAS-piloternas strejk går nu in på sin femte dag. 

– Det är klart att jag inte är nöjd, det är fruktansvärt, säger företagets vd Rickard Gustafson i TV4 ”Nyhetsmorgon”.

Piloterna kräver ett lönepåslag med 13 procent, men företaget menar att det är orimligt mycket.

Samtidigt fick vd:n själv en 25-procentig löneökning, motsvarande två miljoner kronor, mitt under företagets ekonomiska kris. 

Konflikten mellan piloterna och SAS gäller bland annat lönerna, men även bättre arbetstider och längre framförhållning.

Sedan i fredags strejkar piloterna och räknar man in tisdagen handlar det om 2800 inställda flygningar.

På måndagen väljer SAS vd Rickard Gustafson att i bland annat Expressen gå ut och kommentera den pågående konflikten. Han beskriver pilotstrejken som förödande och att konflikten hotar att ”slå undan benen för SAS i framtiden”.

SAS blöder och företagets vd uppmanar parterna att sätta sig ned och förhandla fram en lösning. Snabbt.

– Det är klart att jag inte är nöjd, det är fruktansvärt. Jag beklagar det djupt för våra kunders skull att vi inte lever upp till våra löften. De kommer inte i väg på sina resor, det är klart att vi måste hitta en lösning, säger Gustafson i TV4:s ”Nyhetsmorgon” på tisdagsmorgonen.

På frågan om hur lång tid det kommer ta innan strejken är över svarar han:

– Om jag får bestämma lyfter de nu. 

”Vi måste få ett stopp på det som pågår”

Under måndagskvällen underströk han hur mycket pengar det är som går åt i krisen.

– Vi måste få ett stopp för det som pågår. Jag kan inte ge något exakt summa i kronor och ören på hur mycket det kostar oss, men det är allvarligt och det är stora belopp. Och det tär på kundernas förtroendekapital, uppger Gustafson för Expressen och fortsätter.

Rickard Gustafson säger till Expressen att det är dags för båda parter att gå till förhandlingsbordet.
Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN

– Jag gör vad jag kan för att vårt förhandlingsteam ska komma vidare. Vi tycker att vi lagt ett attraktivt förslag på bordet. Det handlar om lön, tjänstgöring och karriärvägar.

SAS-vd:n hävdar att piloterna krav skulle innebär enorma kostnader om de fick igenom dem.

– Det måste vara inom rimligheternas gränser. SAS klarar inte en kostnadsexplosion, vi har inga stora marginaler och står inför jättestora investeringar i nya flyg och omställning till klimatsmart hållbarhet.

Fick en höjd lön med två miljoner 

SAS anser att piloternas krav på 13 procent högre lön är orimligt. Men vd Rickard Gustafson fick ett 25-procentigt påslag 2016. Årslönen höjdes då med drygt två miljoner. Dessutom fick han en höjd pensionsavsättning från 30 till 40 procent av lönen, enligt SVT. 

Det var mitt under SAS ekonomiska kris med hårda nedskärningar som bolaget kostade på sig en kraftig höjning av vd:ns ersättning. SAS styrelse uppgav att man höjt lönen för att få upp den på samma nivå som jämförbara vd:ar i svenska börsföretag, och att Gustafsons fick sänkt lön vid en tidigare kris.

Möjligen skulle detta kunna hållas emot SAS när piloternas procentsatser och månadslöner dissekeras nu.

– Det är svårt att kommentera. Min ersättning sätts av styrelsen och styrelsens ordförande, och det förhåller jag mig till, svarar Rickard Gustafson.

Men om man ändå gör jämförelsen mellan vad piloterna vill ha och vad du fick då?

– När det gäller ersättningen får jag hänvisa till styrelsen och styrelsens ordförande, det är de som sätter min lön. Mitt jobb är att säkerställa att bolaget kan fortsätta växa och vara en del av infrastrukturen i Skandinavien som vi varit i över 70 år, säger Rickard Gustafson.

SAS styrelseordförande Carsten Dilling.

SAS styrelseordförande: Orealistiska krav

På söndagskvällen – när pilotstrejken hade pågått i två och ett halvt dygn – uttalade sig SAS styrelseordförande Cartsen Dilling för första gången. 

Han uttrycker sitt stöd för bolagsledningen.

– Piloterna ställer helt orealistiska krav. Det här är en fråga om SAS ska vara eller inte vara, säger han.

Han säger också:

– Som ordförande för det här bolaget är jag i nära kontakt med de största aktieägarna. Jag kan säga att bolagsledningens linje i förhandlingarna har fullt stöd från styrelsen och våra största aktieägare.

”Just nu pågår inga förhandlingar”

I måndagens Aktuellt bekräftade Wilhelm Tersmeden, ordförande i SAS-sektionen på fackförbundet Svensk Pilotförening. och Lena Rökaas, ansvarig för flygoperativa verksamheten i SAS Scandinavia att parterna i nuläget inte alls pratar med varandra.

– Vill naturligtvis så snart som möjligt komma tillbaka i dialog med facket. Men just nu pågår inga förhandlingar, säger Lena Rökaas i Aktuellt.

– Vi kommer gärna till förhandlingsbordet, men då måste SAS flytta på de ramar man har satt, menar Tersmeden i sändningen. 

– Är det så att SAS säger att ”vi är beredda att ändra våra ramar”, då kommer vi till förhandlingsbordet omedelbart, fortsätter han.

Saab-chefen Håkan Buskhe.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Saab-chefen: ”Jag är orolig”

På måndagen uttalade sig också Saab-chefen Håkan Buskhe i Svenska Dagbladet. Han menar att strejken skapar stor oro i näringslivet.

– Vi har redan märkt av strejken mycket och jag är orolig för hur våra möjligheter att resa påverkas. Vi får ställa in möten, för mycket av det vi pratar om med våra kunder kan man av säkerhetsskäl inte ta över telefon, säger han till tidningen.

Håkan Buskhe har svårt att se en snabb lösning.

– Det är med oro jag ser att det är så stor klyfta mellan piloterna och företaget. Ser man på resultaträkningen är det uppenbart att SAS inte kan svälja de här kostnadsökningarna. De har inte pengar till att uppfylla kraven.

Enligt Saab-chefen finns nu en risk att de skandiviska flugbolagen är pass pressade att de riskerar att slås ut. 

SAS-pilot: Handlar om vår framtid

Det innebär i så fall att SAS som arbetsgivare har stöd från svenska och danska staten, som är de största aktieägarna.

De tio största ägarna i SAS

Här är de ägare som har störst kapital i SAS, antalet aktier de har och hur stor andel av flygbolaget de äger.


1. Svenska staten: 56,7 miljoner aktier, 14,82 procent.

2. Danska staten: 54,5 miljoner, 14,24 procent.

3. Knut och Alice Wallenbergs stiftelse: 24,9 miljoner, 6,5 procent.

4. Gerald Engström: 12 miljoner, 3,14 procent.

5. Dimensional fund advisors: 11,1 miljoner, 2,89 procent.

6. Vanguard: 7,5 miljoner, 1,97 procent.

7. SEB fonder: 7,3 miljoner, 1,91 procent.

8. Norges bank: 5,1 miljoner, 1,34 procent.

9. Avanza pension: 5 miljoner, 1,31 procent.

10. Länsförsäkringar fonder: 4,5 miljoner, 1,19 procent.


Övriga aktieägare: 194 miljoner aktier, 50,70 procent.


Källa: SAS 

Detta förvånar Wilhelm Tersmeden, ordförande i SAS-sektionen på fackförbundet Svensk Pilotförening.

– Huvudfrågan i konflikten är att vi är rädda om våra arbetsplatser. På kort tid lyfter var fjärde SAS-flygplan med andra piloter än SAS-piloter. Fortsätter det finns inte vi kvar. De avtal som reglerar det här har arbetsgivaren sagt upp och man vill inte omförhandla dem eller göra nya. Vår framtid i SAS är den centrala frågan, säger han.

Förvånad om Stefan Löfven instämmer

Wilhelm Tersmeden fortsätter:

– När Carsten Dilling säger att svenska staten, eller de stora ägarna, ställer sig bakom det här säger han att Stefan Löfven har skrotat den svenska modellen, Stefan Löfven tycker det är bra att i stället för svenska piloter som jobbar i Sverige så har vi piloter från utlandet som bor på hotell här och jobbar i Sverige.

”Dillings uttalande förvånar mig väldigt mycket och jag kan inte tänka mig att Stefan Löfven ställer sig bakom ett sådant uttalande”, säger Wilhelm Tersmeden.
Foto: Jannis Politidis / Svensk pilotförening

Ska inte SAS ha någon lågprisavdelning?

– Grundinställningen från oss är att bor man i Sverige ska man vara anställd i Sverige. Vi har tillåtit SAS att ha flexibilitet med billigare underleverantörer, men det måste vara reglerat.

Långa väntetider hos SAS

SAS har öppnat för strejk veckan ut. Flygbolaget har förlängt perioden för fri av- och ombokning av biljetter på flyg till och med söndag den 5 maj.

Samtidigt är det hög belastning på kundtjänst, och extrapersonal har satts in.

”Vi ber om ursäkt för de ovanligt långa väntetiderna just nu och gör allt vi kan för att besvara våra kunder”, skriver SAS på sin hemsida.

Expressen har sökt statsminister Stefan Löfven, som hänvisar till näringsminister Ibrahim Baylan, S. Hans pressekreterare Sara Khatemi skriver i ett sms:

– Det är en fråga för parterna och inte en ägarfråga.

Parterna förhandlar fortfarande inte med varandra. Medlare säger till TT att man bedömer förhandlingsläget som låst.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!