Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS tar över flyglinje från problembolaget

Det blir inte jetflyg när SAS återupptar linjen från Örnsköldsvik utan propeller, nämligen ATR72-600 med 70 stolar.Foto: / TT NYHETSBYRÅN
SAS tar sannolikt över flyglinjen till Örnsköldsvik från problemtyngda Nextjet.Foto: PATRIC LINDÉN / ALL OVER PRESS SWEDEN/ALL OVER P PATRIC LINDÉN / I

SAS börjar åter flyga från flygplatsen utanför Örnsköldsvik.

Sannolikt betyder det att problemtyngda Nextjets flygningar på linjen upphör.

 Med start i april nästa år börjar SAS flyga mellan Örnsköldsvik och Arlanda upp till fyra gånger per dag.

Enligt SAS har det varit ett starkt önskemål från fram för allt näringslivet på orten om att bolaget åter skulle börja flyga från den lokala flygplatsen

 Premiäravgången från den kommunägda flygplatsen är planerad till den 8 april nästa år.

–  Vi har fått starka önskemål om att SAS återigen skulle börjar flyga mellan Örnsköldsvik och Stockholm, både från näringslivet i regionen och från fritidsresenärer. Örnsköldsvik är en spännande marknad för SAS med ett stort exportinriktat näringsliv i tillväxt, säger Anders Wahlström, försäljningschef, SAS Sverige.

Nextjet i ekonomisk kris

I dag trafikeras sträckan av problemtyngda Nextjet som hotas av totalt flygstopp på grund av sin risiga ekonomi.

Transportstyrelsen har återkallat Nextjets operativa tillstånd. just på grund av det ekonomiska läget. Det innebär att bolaget nu flyger på ett temporärt tillstånd fram till och med den 17 november i år. Fram till dess ska den ekonomiska situationen redas.

Det lokala näringslivet gläds åt SAS återtåg till Örnsköldsvik.

– Näringslivet i regionen ser mycket positivt på att SAS återupptar trafik mellan Örnsköldsvik och Stockholm. Vårt näringsliv är starkt exportinriktat och beroende av goda flygförbindelser. Samtidigt är det vår förhoppning att den svenska regeringen omprövar sina planer på en flygskatt som på sikt kommer leda till att det blir svårt för Örnsköldsvik att till fullo realisera tillväxtpotentialen i regionen, säger Håkan Åström, ordförande i Handelskammaren Mittsverige och Örnsköldsviks Industrigrupp.

Sträckan kommer till en början trafikeras av propellerplan,  ATR72-600 med 70 stolar per avgång. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!