SAS:s vd Rickard Gustafson.
SAS:s vd Rickard Gustafson.

SAS ökade i mars – startar 25 nya linjer

Publicerad

 

SAS-koncernens reguljära passagerartrafik, RPK, ökade med 4,5 procent i mars, jämfört med samma månad i fjol.

Det framgår av SAS månadsstatistik.

Kabinfaktorn för reguljärtrafiken ökade med 3,4 procentenheter till 73,1 procent.

Totalt hade SAS Group 2,45 miljoner passagerare under månaden, 2,3 procent färre än samma månad året innan, varav reguljärtrafiken stod för 2,39 miljoner, en nedgång med 2,6 procent.

Anledningen är att affärsresandet går ner före och under påskhelgen, medan långflygningarna ökar.

Därför blir resultatet för mars att färre flög med SAS i mars, medan ökningen av långresorna bidrog till plus i stastiken.

Vd:n: ”Framgångsrik säsongsanpassning”

SAS valutajusterade yield, intäkten per passagerarkilometer, var 3 procent lägre i mars jämfört med samma månad i fjol.

Den så kallade valutajusterade Pask-nivån, passagerarintäkter i relation till reguljär tillgänglig flygstol, ökade med 2 procent.

– Med mars månad avslutar vi nu vinterprogrammet som präglats av en framgångsrik säsongsanpassning jämfört med föregående år. Vi går nu successivt in i en period med större volymer och ser fram emot att under sommarprogrammet öppna fler än 25 nya linjer. Bland annat öppnade vi i går linjen Stockholm–Örnsköldsvik där vi kommer att flyga med upp till fyra dagliga avgångar, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS, i en kommentar.

Relaterade ämnen
Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen