Det var den 3 november genomförde SAS en riktad nyemission på motsvarande en femtedel av aktiekapitalet.
Då släpptes även ett uppskattad bokslut för det brutna räkenskapsåret, som sträcker sig över oktober (november 2017 – oktober 2018).
Nu berättar man att vinsten landade i nivå med vad som förutspått, 1,1 miljarder för den här årsperioden.
Siffrorna har gjort att man vågat höja vinstprognosen för hela 2017 en aning, till att landa på mellan 1,5 och två miljarder.
Färre reste i november
SAS siffror för november, som publicerades förra veckan, visade att färre passagerare än under samma månad i fjol.
2,3 miljoner passagerare reste med flygbolaget i november.
Ledningen förklarade delvis minskning med fjolårets 70-årsfirande, med kampanjer och rekordhöga trafikvolymer.
Konkurrenten Norwegian hade fler än 2,5 miljoner passagerare förra månaden vilket innebär att den norska lågprisjätten stärker sin position som Nordens största flygbolag – även om intäkterna minskar för norrmännen.
Att SAS allt mer riktar på fokus på både semesterfirare och affärsresenärer framgår av Rickard Gustafsons kommentar i dag:
– SAS fokuserar på de som reser ofta till, från och inom Skandinavien och det är efter dessa kunders behov som vi anpassar vårt erbjudande. Efter att vi under sommaren anpassat vårt nätverk och flugit fler än 60 säsongsbaserade linjer, flyttade vi under hösten tillbaka produktionen till mer affärsorienterade linjer. Dessa förändringar i nätverket har starkt bidragit till lönsamhetsförbättringen och är också ett resultat av den flexibilitet som den ökade wet-leaseproduktionen ger, skriver Gustafson.