Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS lyfter med vinster på 1,1 miljarder kronor

SAS vd Rickard Gustafson.Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

SAS vinst för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 blir 1,1 miljarder kronor.

Det är i linje med vad flygbolaget flaggat för och nu hoppas flygbolaget på vinster på upp mot två miljarder för 2017.

– Utsikterna inför 2017/2018, som vi presenterade i början av november, står kvar och jag ser med tillförsikt fram emot ett nytt år, säger SAS vd Rickard Gustafson i en kommentar till årets sista kvartalsrapport.

Det var den 3 november genomförde SAS en riktad nyemission på motsvarande en femtedel av aktiekapitalet.

Då släpptes även ett uppskattad bokslut för det brutna räkenskapsåret, som sträcker sig över oktober (november 2017 – oktober 2018).

Nu berättar man att vinsten landade i nivå med vad som förutspått, 1,1 miljarder för den här årsperioden.

Siffrorna har gjort att man vågat höja vinstprognosen för hela 2017 en aning, till att landa på mellan 1,5 och två miljarder.

Färre reste i november

SAS siffror för november, som publicerades förra veckan, visade att färre passagerare än under samma månad i fjol.

2,3 miljoner passagerare reste med flygbolaget i november.

Ledningen förklarade delvis minskning med fjolårets 70-årsfirande, med kampanjer och rekordhöga trafikvolymer.

Konkurrenten Norwegian hade fler än 2,5 miljoner passagerare förra månaden vilket innebär att den norska lågprisjätten stärker sin position som Nordens största flygbolag – även om intäkterna minskar för norrmännen.

Att SAS allt mer riktar på fokus på både semesterfirare och affärsresenärer framgår av Rickard Gustafsons kommentar i dag:

– SAS fokuserar på de som reser ofta till, från och inom Skandinavien och det är efter dessa kunders behov som vi anpassar vårt erbjudande. Efter att vi under sommaren anpassat vårt nätverk och flugit fler än 60 säsongsbaserade linjer, flyttade vi under hösten tillbaka produktionen till mer affärsorienterade linjer. Dessa förändringar i nätverket har starkt bidragit till lönsamhetsförbättringen och är också ett resultat av den flexibilitet som den ökade wet-leaseproduktionen ger, skriver Gustafson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!