SAS har permitterat nästan alla sina svenska piloter på grund av coronakrisen – och får därför permitteringsstöd av staten.
Samtidigt har bolaget använt piloter från utländska bolag på flygningar som tidigare bemannades av svenska piloter, skriver Svenska Dagbladet.
Strider mot reglerna
Det strider mot reglerna för ersättning vid korttidspermittering, enligt SvD. Enligt dessa regler ska permitterad personal återgå till arbetet om efterfrågan på företagets tjänster ökar på nytt.
SAS presschef Freja Annamatz dementerar uppgifterna.
– Det kan ha skett någon enstaka gång, av logistiska skäl, men inte regelbundet, säger hon till SvD.
23 flygningar
Men enligt tidningen har företagets irländska dotterbolag SAS Ireland (SAIL) använt inhyrda piloter på 23 flygningar där svenska piloter tidigare har tjänstgjort.
– Det är väldigt lite procentuellt sett. Under september månad har SAIL stått för en procent av vårt totala flygproduktion, säger Freja Annamatz till SvD.
Det svenska pilotfacket kritiserar bolaget och säger att svenska piloter hade kunnat ta de nämnda flygningarna.
– SAS-piloter går arbetslösa och staten betalar permitteringsstöd till SAS samtidigt som vi ersätts av billigare utländska piloter som inte betalar skatt i Sverige, säger fackordföranden Wilhelm Tersmeden till SvD.