Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Saras kritik mot Lindex barnplagg: ”Sexualiserar”

Sara Sundquist skulle köpa strumpor på Lindex när hon såg toppen.
Foto: Privat

Sara Sundquist fick nog när hon gick in på Lindex för att köpa strumpor till dottern Tove, 7. 

Bland barnkläderna hängde en underklädestopp i liten storlek. 

– Det är så fruktansvärt tröttsamt att de sexualiserar barn på det här sätter, säger Sara. 

Nu svarar Lindex på kritiken. 

Den lilla glittriga toppen med pärlor fick Sara Sundquists, 42, att reagera.

– Jag är så less på att flickors kroppar ska objektifieras. De ska bara få vara barn, säger hon. 

Lindex kritiseras för underklädestoppen.
Foto: Lindex

Tajta kjolar, magtröjor och utmanande linnen för barn under tio år har tidigare gjort att Sara valt bort vissa affärer.

Lindex har varit affären där hon letat efter roliga och praktiska kläder åt sin sjuåriga dotter Tove.

Men när hon nu skulle köpa strumpor till dottern lämnade hon butiken nedstämd efter att ha hittat en underklädestopp menad för tjejer mellan sju och åtta år. 

– Jag blir besviken. De får kalla det ”kort topp” eller vad de vill, men det de egentligen säljer är mjuka behåar till barn. 

”Praktiska komfortskäl”

I sin internetbutik beskriver Lindex toppen som:

 ”En bekväm kort topp”. 

Något Sara kan hålla med om att det finns behov för - men inte när man är sju år gammal. 

– Det är självklart att det ska finnas den här typen av underkläder när man kommer in i puberteten och börjar få bröst. Det är toppen, säger hon och fortsätter: 

– Men det finns faktiskt ingen sjuåring som ser ut så. 

Kristina Hermansson, pressansvarig på Lindex, menar att det är genom en blandning av mode, bra funktion, kvalitet och passform som man tagit fram toppen. 

”Underklädestoppar är en populär produkt och det finns olika anledningar till att våra kunder efterfrågar dessa. Vissa köper dem av praktiska komfortskäl då de vill ha en topp som skyddar när brösten börjar kännas ömma och börjar växa”, skriver hon till Expressen i ett mejl. 

– Det är klart det finns en efterfrågan. Det är ju modehusen själva som har skapat den. Men att Lindex är med att skapa en sån efterfrågan tycker jag är oförklarligt. 

Tappade suget

Sara lämnade butiken utan att köpa några strumpor. 

– Jag tappade faktiskt suget helt. 

Hon känner i dagsläget att hon kommer undvika att ta med sig dottern till Lindex för att köpa kläder. 

– Jag orkar inte ta den diskussionen med henne. Det är klart hon vill ha en fin topp och se ut som mamma. Men hon är ett barn. Hon ska inte behöva se ut som en vuxen kvinna. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!