Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Samirs ilskna utbrott efter anmälan om smygreklam

Samir Badran uppskattade inte att han anmälts till RO.Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Isabella Löwengrip har fällts tio gånger av Reklamombudsmannen (RO) för smygreklam i sina blogginlägg.

Samtidigt pågår ett storbråk mellan influeraren och artisten Samir Badran och två redaktörer på branschtidningen Resumé som anmält honom till RO.

– Jag tror inte Samir är van att bli granskad, säger Yasmine Winberg på Resumé.

Yasmine Winberg och Julia Lundin, redaktörer på Resumé Insikt, har granskat vad som gäller och inte gäller när det kommer till reklammärkning bland influerare i sociala medier.

Allt mer pengar läggs på att använda influerare, eller influencers, i marknadsföringssyfte samtidigt som marknadsföringslagen inte hängt med i samma takt, anser redaktörerna. 

Reklambudskap smygs in blogginlägg och uppdateringar i sociala medier som följs av tiotusentals. Utan att det reklammärks.

Yasmine Winberg och Julia Lundin har mötts av starka reaktioner edan de anmält 14 influencers till Reklamombudsmannen.Foto: Andreas Elgstrand.

– Det är viktigt att alla som verkar inom marknadsföring och reklam ska följa lagen. De här personerna utger sig för att vara professionella aktörer och vill tjäna pengar, vilket de givetvis ska få göra, Men då ska de också följa marknadsföringslagen, säger Yasmine Winberg och tillägger:

– Många profiler följs av barn och då är det extra viktigt att man är tydlig med vad som är reklam.

Anmälde 14 influerare till Reklamombudsmannen

Winberg och Lundin har anmält 14 influerare till Reklamombudsmannen. Där prövas anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Resuméredaktörerna ville ha tydligare besked om vad som gäller i gråzonen där influerare befinner sig. Den springande punkten är ofta att kravet på reklamidentifiering inte uppfylls.

Isabella Löwengrip har fällts tio gånger av RO sedan 2016, oftast för att reklamidentifiering saknas i blogginläggen.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Kända bloggare som Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso har varit uppe för granskning hos RO.

Entreprenören Isabella ”Blondinbella” Löwengrip har fällts tio gånger av RO sedan 2016.

Så här har det sett ut: 

1. Anmäld reklam: Reklambild i blogg för skönhetsprodukt från Löwengrip.

Anmälare: Privatperson 

Saken: Blogginlägget handlar om Isabella Löwengrips semester och innehåller fem bilder som ser privata ut. En av bilderna visar en hand som håller en av Löwengrips produkter. Produkten har inget med inlägget att göra och produkten syns så kraftigt att det blir som reklam. Inlägget är heller inte markerat som reklam, påtalar anmälaren.

Beslut: FÄLLD

2. Anmäld reklam: Blogginlägg om möbler och andra inredningsprodukter från olika varumärken

Anmälare: Privatperson

Saken: Inlägget på isabellalowengrip.se, med rubriken ”Hallen är klar”, innehåller 15 bilder med uppgifter om olika möbler och inredningsdetaljer med länkar till leverantörerna.  Enligt anmälaren informeras först längst ner i blogginlägget om att alla länkar i inlägget är reklamlänkar. Man har då redan hunnit klicka på flera av produkterna och känner sig lurad när man kommer till slutet.

Beslut: FÄLLD.

https://www.instagram.com/p/BxKFoiaD50m/

3. Anmäld reklam Blogginlägg om en deodorant 

Anmälare: privatperson

Saken: I ett blogginlägg där Löwengrip visar kläder från ett klädmärke, med underrubriken ”I samarbete med...” finns även en bild där hon håller en deodorant från egna varumärket. Dessutom en länk till märkets hemsida. Enligt anmälaren är det smygreklam och missvisande för läsaren. Anmälaren anser att det är otydligt att inlägget även är reklam för deodoranten.

Beslut: FÄLLD

 

4. Anmäld reklam: Blogginlägg om produkter från Löwengrip Care & Color (LCC)

Anmälare: Privatperson

Saken: I ett blogginlägg skriver Löwengrip om sitt hektiska liv i kategorin ”Vardag & karriär”. Det glider över i ett test av hennes egna skönhetsprodukter med länk till webbplatsen där de går att köpa. Anmälaren menade att Rek­lam­en skapar vilseledande information då man inte vet att influencern tjänar både på bloggen och länken samt eventuellt på produkten som säljs.

Beslut: FÄLLD

5. Anmäld reklam Blogginlägg om ljudboken Babyboost.

Anmälare: Privatperson

Saken: Isabella Löwengrip bloggar om arbetet med boken ”Aktiedrottning” och tipsar även om att hennes tidigare bok ”Babyboost” finns som ljudbok med länk till webbplatsen,. Personen som anmälde anser att det är smygreklam. Löwengrip länkar till sin ljudbok och skriver att den är bra att lyss­na på när man är ute, detta utan att markera det som reklam.

Beslut: FÄLLD.

6. Anmäld reklam: Bild på Snapchat av produkter från Löwengrip Care Color

Anmälare: Privatperson 

Saken: En bild publicerad i ”Min Story” på Isabella Löwengrips Snapchatkonto med julklappsboxar staplade på varandra i vad som verkar vara en butik. På julklappsboxarna står en mindre skylt med texten ”Julklapps­tips!” följt av prisuppgifter på boxarna. Anmälaren ansåg att reklamidentifiering saknas.

Beslut: FÄLLD.

 

 

7. Anmäld reklam: Bild på Snapchat av produkter från Löwengrip Care & Color

Anmälare: Privatperson

Saken: Löwengrip publicerar en bild på Snapchat där en person har en dator i knät. På skärmen syns ett köperbjudande på Löwengrips skönhetsprodukter. Anmälaren skriver att det saknas reklammärkning till inlägget, vilket anmälaren anser bör finnas.

Beslut: FÄLLD

 

8. Anmäld reklam: Blogginlägg om halloweenfest med produkter från Partykungen.

Anmälare: Privatperson

Saken: I ett blogginlägg med många bilder skriver Löwengrip om en Halloweenfest hon varit på. I texten sägs att dekorationen kommer från partykungen.se. Det finns även en länk till företagets webbplats. Anmälaren anser att ett samarbete/sponsring bör vara renodlat och inte blandas med andra hyllningar/före­tag/länkningar och bilder på gästernas utstyrslar.

Beslut: FÄLLD.

9. Anmält material: Blogginlägg om företaget Stylelevel.

Anmälare: Privatperson 

Saken: Blogginlägg om ett styrelsemöte i företaget Stylelevel.  Ihop med detta läggs bilder där Löwengrip tipsar sina läsare om att man fått in nya mysplagg. Anmälaren menar att författaren till bloggposten  är delägare i företaget som exponeras, och därför gynnas hon privat av att skriva detta inlägg. Ingen reklammärkning synlig.

Beslut: FÄLLD

10. Anmält material: Blogginlägg om skor från Flattered 

Anmälare: Privatperson 

Saken: Isabella Löwengrip bloggar om de moderskänslor hon hyser för unge sångaren Frans. Under inlägget ligger information om att det går att beställa bröllopsskor från märket Flattered med en länk till företagets webbplats. Anmälaren ifrågasätter avsaknaden av annonsmärkning eftersom läsaren har rätt att veta att det handlar om reklam även om det är inbakat i ett vanligt inlägg.

Beslut: FÄLLD

https://www.instagram.com/p/Bw69DSIDJvy/

Isabella Löwengrip är kritisk till fällningarna.

– Reklamlänkar är ett vedertaget begrepp i bloggvärlden och används kontinuerligt av bloggare och an­dra influencers vid samarbeten med olika företag. Ersättningsmodellen vid användandet av adlinks kan variera, men vanligt är ett så kallat ”pay per click”-upplägg, vilket innebär att viss ersättning utgår till influencern varje gång någon klickar på länken, säger Löwengrip i ett svar till RO.

Hon fortsätter:

– Läsarna uppmärksammas tydligt om att det är fråga om marknadsföring när en influencer uttryckligen anger att länkar i inlägget är adlinks, i kombination med markerade, klickbara länkar.

Samir Badran fick ett vredesutbrott

Många influerare ogillar att bli granskade, hävdar Yasmine Winberg och Julia Lundin på Resumé Insikt. Artisten/influeraren/dokusåpadeltagaren Samir Badran gick i taket när de anmälde honom till RO.

Samir Badran gjorde reklam för sin kommande bok på Instagram utan att reklammarkera - fälldes.Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Han skickade ett direktmeddelande till Yasmine Winberg på Instagram som han sedan delade offentligt.

”Är det ett skämt att du och dina kollegor sitter och anmäler mina inlägg på Instagram? (Vi håller ihop i denna bransch) FUCK THAT! Riktigt jävla besviken”, skriver Samir Badran.

Den ena anmälningen gällde ett inlägg på Instagram där Samir Badran marknadsför en energidryck utan att ange att det är ett betalt samarbete. Det andra är reklam för en kommande bok – och det inlägget fälldes av RO.

https://www.instagram.com/p/Bx1wqJ_ihea/

– Samir och andra influencers är inte vana att bli granskade på det sättet. De har levt i en liten skyddad verkstad där de fått göra som de vill. Traditionella medier har inte granskat influencers i samma takt som fenomenet vuxit, säger Yasmine Winberg.

Hon har dock inte talat direkt med Samir om anmälan.

– Vi har sökt honom men inte nått honom.

Även Expressen har sökt Samir Badran.

Detta gör en influerare

Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.

Influerare är även bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!