Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅNFacebook-grundaren Mark Zuckerberg. Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook är ökänt för att försöka undvika skatt. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅNFacebook är ökänt för att försöka undvika skatt. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook är ökänt för att försöka undvika skatt. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN

Så tummar Facebook på skatten i Sverige

Publicerad

Fem miljoner svenskar gillar Facebook. Men bolaget gör knappast tummen upp för det svenska skattesystemet.

Trots att Facebook har fått mångmiljonbelopp av skattebetalarna betalar företaget ingen skatt i Sverige för den miljard som man bedöms dra in på den svenska annonsmarknaden.

Facebook är ökänt för att försöka undvika skatt. Nya detaljer om hur företaget går tillväga finns i den stora paradisläckan, som TT, SVT:s Uppdrag granskning och SVT Nyheter tagit del av. Internetjätten är nämligen kund på skatteparadiset Caymanöarna hos juristbyrån Appleby, som en stor del av läckan kommer ifrån.

Det har betydelse för hur Facebook kan undvika skatt i bland annat Sverige.

Med början 2013 uppförde Facebook serverhallar i Luleå, sina första utanför USA. Det var inte bara det kyliga klimatet som var bra för den stora, värmealstrande datoranläggningen. I fyra år hade svenska myndigheter kämpat för att få hit företaget. Förra kommunalrådet Karl Petersen (S) var en av de ledande i arbetet och är i dag stolt:

– Två miljarder användare går i dag omkring med detta varumärke i sina mobiltelefoner i fickan. Och så ska man tänka att detta varumärke, detta Facebook, det finns i Luleå. Det är rätt fantastiskt.

Manegen krattades

Regering, riksdag och Luleå kommun – alla krattade de manegen för företaget. 2011 undertecknade dåvarande näringsministern Annie Lööf (C) regeringsbeslutet att ge Facebook etableringsstöd.

Etableringen, den första i sitt slag i landet, var enligt regeringen "strategiskt viktig och kommer att marknadsföra regionen och Sverige".

Bolaget har sammanlagt fått 139 miljoner kronor i två omgångar. Regering och riksdag har också sänkt energiskatten för serverhallar, något Facebook bedöms spara tiotals miljoner kronor på.

I sin ansökan om nytt bidrag till sin andra hall skrev Facebook att "stödet vi fick för byggnad 1 spelade en huvudroll vid valet att etablera sig i Luleå (…) och ett stöd av liknande storlek kommer att spela en stor roll för vart projektet kommer att lokaliseras".

Annie Lööf säger sig förstå frågan varför ett så stormrikt företag ska få skattemedel för sin etablering, men anser inte att det främst är Facebook som gynnas.

– Det är ett stöd till Norrbotten. Det är för att man ska skapa tillväxt och industrietableringar utanför de större städerna, säger hon och understryker att Facebook uppfyllde stödkraven.

Andra länder

Karl Petersen påpekar att andra länder ger etableringsstöd. Om inte Sverige gör det "skulle vi ligga i division två", anser han.

– Jag tycker bara att det är bra att det är ett rikt företag. Skulle alternativet vara att det bara är fattiga företag som får söka investeringsbidrag? Då är vi ju defensiva.

Samtidigt ser Facebook aktivt till att skattepengar inte når den svenska skattkassan. Det amerikanska företaget beräknas ifjol ha kapat åt sig en miljard kronor av annonsmarknaden i Sverige. En marknad där svenska medieföretag måste betala skatt, men där internetjättar tar med sig vinsten utomlands.

– Vinnarna är Google och Facebook som inte behöver skatta för sina pengar där vinsterna uppstår och de största förlorarna är nyhetskonsumenterna när det bli mindre pengar kvar till granskande journalistik, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på Tidningsutgivarna, nyhetsmediernas branschorganisation.

Var tredje reklamkrona har lämnat journalistiken sedan 2008, enligt TU.

Moralfråga

Facebook följer lagar och regler, men Lindberg tycker att det också är en fråga om moral.

– Tycker man att man gör rätt? Bidrar man till samhället om man utnyttjar systemet och inte betalar skatt?

En stor del av annonsintäkterna i Sverige och många andra länder går nämligen genom ett sinnrikt kryphål på Irland vidare till Caymanöarna, där bolagsskatten är – noll.

Annie Lööf påpekar att det finns en internationell diskussion om multinationella bolags skatteupplägg. Hon tycker inte att Facebook beter sig omoraliskt:

– Moralen är väl att följa den lag som finns och i det här fallet utgår jag från att Facebook gör det.

Liberalernas partiledare Jan Björklund säger till Expressen:
– Att föra pengar ur ett land för att undvika skatt är naturligtvis omoraliskt om det sker. Sen måste man bedöma varje enskilt fall. 

Företaget ombeds kommentera mängder av frågor om skatter apropå paradisläckan, men svarar bara kort: "Facebook följer alla gällande regler och regelverk i de länder där vi är verksamma och vi betalar all skatt som lagen kräver av oss".

Facebook hävdar att man har investerat mer än 10 miljarder kronor i serverhallarna i Luleå, skapat hundratals jobb där och tusentals arbetstillfällen i samband med byggena.

"Vi är fast beslutna att spela en positiv roll i de samhällen där vi är verksamma och vi kommer att fortsätta med det i Luleå", skriver bolaget i en kommentar.

En annan utredning, från USA, kom fram 2013 till att Apple undvek att betala skatt via Irland. VD:n Tim Cook slog ifrån sig anklagelserna och sa i en intervju att man betalade skatt. Men 2014 visade mejl att Apples rådgivare och juristbyrå Appleby något helt annat.

Apple har inte svarat på några frågor om upplägget. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen