Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Slipp bli lurad på Black Friday

Oroar du dig för att bli lurad har Dina Pengar de bästa tipsen för hur du skyddar dig mot skojarna. Foto: Myung Jung Kim
En av de största farorna är att man inte får de varor man betalar för. Oseriösa sidor är ofta väldigt välgjorda, säger Christina Söderberg, sparekonom på Compricer. Foto: Pressbild/Compricer
I USA är den kommande helgen en etablerad shoppingtradition. Sista fredagen i november, Black Friday, inleder traditionellt julhandeln, och följs upp av Cyber Monday, som ska få konsumenterna att e-handla. Foto: THINKSTOCK

Hysterin inför årets ”för-rea” till julhandeln, Black Friday, är enorm. Många gör sina inköp på nätet, där det vimlar av bedragare.

Oroar du dig för att bli lurad har Dina Pengar de bästa tipsen för hur du skyddar dig mot skojarna.

FAKTA

Bästa knepen att skydda sig mot bedragarna:

1) Kolla upp sajten noga – finns det ett telefonnummer, en kundtjänst? Vad säger andra kunder?

2) Betala helst med faktura, det är en billig försäkring.

3) Om butiken inte erbjuder fakturaköp, använd kreditkortet – men glöm inte att betala innan kreditperioden löper ut!

4) Betaltjänster som Paypal kan vara en buffert, men tänk att det kan kosta lite extra vid utlandsköp.

5) Lämna under inga omständigheter personliga ekonomiska uppgifter i mail.

I USA är den kommande helgen en etablerad shoppingtradition. Sista fredagen i november, Black Friday, inleder traditionellt julhandeln, och följs upp av Cyber Monday, som ska få konsumenterna att e-handla.

I Sverige sker en stor del av e-handeln redan på fredagen. Trots att svenskarna är ett av världens mest uppkopplade folk finns fortfarande en viss rädsla att shoppa via nätet.

Blåser dig på varan

Det vanligaste bedrägeriet är att helt enkelt ta ens pengar utan att skicka det man beställt.

– En av de största farorna är att man inte får de varor man betalar för. Oseriösa sidor är ofta väldigt välgjorda, säger Christina Söderberg, sparekonom på Compricer.

Hon tipsar om flera sätt att kontrollera om du hamnat hos en verklig e-handlare och inte en svindlare.

– Titta efter kontaktuppgifter. Om det bara finns en mailadress är det ett varningstecken. Orkar man kan man provringa och se om de har en kundtjänst.

Kolla vad andra kunder skriver

Oavsett hur många falska positiva omdömen en fejkhandlare skickar in går det inte helt att dränka andra kunders klagomål.

– Sök på butikens namn, är det någon som är missnöjd med dem hittar man det, säger Christina Söderberg.

När själva köpbeslutet fattats finns det en omvänd logik mot vanliga köp.

– Idealet är att betala med faktura. Det är det bästa påtryckningsmedlet för att få varorna – är det leveransförseningar är det bara att säga att man inte betalar förrän man fått det man köpt, säger Christina Söderberg.

Den kostnad som ibland är förknippad med ett fakturaköp kan vara värd att ta.

– Man får se det som en försäkring, säger hon.

Ovanliga tipset: Köp med kreditkort

Ett annat av Christina Söderbergs bästa tips avråds från i många andra sammanhang, men är smart här.

– Det är egentliga ett av få tillfällen som det är bra att köpa med kreditkort.

Det gäller ju att ha lite koll så att man inte köper för pengar som man inte har senare, för då får man betala ganska hög ränta för krediten – men man kan utnyttja de där 30 eller 45 dagarna, säger Christina Söderberg.

Poängen med att göra nätköp med kreditkortet är att utgivaren av kortet blir den som bär risken, tack vare konsumentkreditlagen.

– Du kan ställa samma invändningar mot kreditgivaren som du skulle gjort mot säljaren om du inte får din vara eller den är trasig, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Innan du kräver pengarna tillbaka av banken måste du dock kontakta nätbutiken.

– Givetvis ska man börja med att vända sig till företaget som skulle ha skickat varan, säger Anna Hult.

Mellanhand kan agera buffert

Särskilda tjänster som agerar mellanhand kan också fungera väl.

– Paypal är bra också, där hålls pengarna hos en tredje part tills du säger att du fått varorna, säger Christina Söderberg.

Man bör dock vara medveten om att Paypal ofta skär emellan genom att ge dåliga växelkurser vid köp från utlandet.

Varningen: mejla aldrig kontonumret

Det sista en konsument ska göra är att lämna personliga uppgifter via e-post.

– Man ska aldrig maila sina kontouppgifter eller liknande. Skulle de be att få sådant på mail vet man att det är något fel, säger Christina Söderberg.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: Sanna Lundells miljonkrav är rimligt

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!