Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så ska Koenigsegg sno tillbaka världsrekordet från Bugatti

Christian von Koenigsegg: ”Vi har fortfarande det officiella rekordet”
Koenigseggs Regera. Den här bilen heter ”Kejsare”Foto: Daniel Everdahl/Expressen
Foto: Daniel Everdahl/Expressen
Koenigseggs Regera är robotiserad. Foto: Daniel Everdahl/Expressen

I september blev Koenigsegg snuvad på världsrekordet i toppfart av Bugatti. Nu höjer sportbilsmärket ribban ytterligare. ”Vi har fortfarande det officiella rekordet” säger Christian von Koenigsegg i en exklusiv intervju med Di TV Motor. 

Hösten 2017 gav sig Koenigsegg ut i Nevadaöknen och satte fem världsrekord med sin Agera RS, däribland snabbast acceleration 0-400-0 km/h och högsta toppfart för serieproducerad bil. 

Det förstnämnda rekordet slog Koenigsegg i september när testföraren Sonny Persson körde 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder med bilmodellen Regera - en förbättring på 1,8 sekunder mot Agera RS. 

Snuvade på världsrekordet

Samma månad körde en specialbyggd Bugatti Chiron 490,5 km/h på testanläggningen Ehra-Lessien i Tyskland. I och med det slog konkurrenten inte bara nytt världsrekord utan blev dessutom först att nå drömgränsen på 300 miles per hour (482 km/tim). 

Men när Di TV Motor träffar Chistian von Koenigsegg på fabriken i Ängelholm blir det tydligt att Koenigsegg är av en annan uppfattning. 

Hur kände du när du fick reda på att Bugatti slagit nytt världsrekord?

– Det var ju lite oväntat eftersom de sa att de inte skulle göra det. Sen finns det ju en brasklapp här. Det som de körde var en förserie-prototyp, en utstrippad vem-vet-vad-under-skalet-bil - inte en kundbil. Det var jättehäftigt! Men såvitt jag vet så har vi fortfarande det officiella rekordet för serieproducerad bil i toppfart, säger Christian von Koenigsegg till Di TV Motor.

Men är det en fight? 

– Ja, lite grann är det väl det! I och med att det görs på olika sätt. Vi tog en kundbil och körde åt två håll vilket är normala standarden för den här typen av rekord. De gjorde det på sitt sätt. Ska man bara göra en bil som går hur fort som helst kan man ju sätta en raketmotor och köra ut i öknen - men är det världens snabbaste gatbil? Nej, antagligen inte. 

Häng med på banan med racerföraren Sonny Persson i världsmästarbilen Regera.

Samlar på rekord

Att slå nya världsrekord är återkommande för Koenigsegg. 2002 - åtta år efter att bolaget startade - blev motorn i modellen CC8S utnämnd till världens kraftigaste produktionsmotor. Två år senare blev bilmodellen CCR världens kraftigaste produktionsbil, och året efter kammade den även hem titeln som världens snabbaste bil. 

Varför är det så viktigt med världsrekord?

– Det här är bilar som är gatugodkända. Men de är ju egentligen inte ett transportmedel. De är en häftig känsla, ett ljud, ett hantverk. I den känsloaspekten kommer också rekorden in. 

– Jag kommer ihåg när jag startade och tänkte: Hur ska jag få någon att köpa en bil av en okänd svensk och ett okänt märke? Det är nästan omöjligt. Den måste sticka ut ordentligt och kunna göra sånt som andra bilar inte kan. 

Bugatti kastar in handduken

Efter rekordet i september meddelade Bugattichefen Stephan Winkelmann att bolaget blivit först att nå över 300 miles per hour och att man nu ska fokusera på andra områden. Men detta tycks inte påverka Koenigsegg. Redan i våras flaggade Christian von Koenigsegg för nytt världsrekord med senaste modellen Jesko som då sades vara kapabel till hastigheter över 300 miles per hour. Nu spänner man musklerna ytterligare.

– Oavsett hur man ska tyda det Bugatti gjorde så har vi höjt ribban lite mer än vad vi tänkte med nya varianten av Jesko.  

Vad innebär det?

– Vi kommer visa upp den här nya varianten på Genèvemässan och visa datan. Sen kan alla själva räkna ut vad den kan eller inte kan göra.

Följ med bakom kulisserna på Koenigseggs fabrik i Ängelholm
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!