Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så ska ABB stärka Nobelstiftelsen

Mattias Fyrenius, vd för Nobel Media, Lars Heikensten, ordförande Nobelstiftelsen, Ulrich Spisshofer, koncernchef för ABB, och Johan Söderström, vd för ABB Sverige.
Di TV:s programledare Anna Ekelund och Expressen TV:s Hannes Nelander rapporterade live från Blå Hallen under Nobelbanketten 2017. Foto: EXPRESSEN TV

Flera svenska företag försöker sprida kunskapen om Nobelpriset runtom i världen.

Nu ska ABB vara med och presentera Alfred Nobel.

– För att sprida hans tankar behöver vi samarbetspartners. Det gäller vare sig vi arbetar digitalt, ordnar konferenser över världen eller bygger Nobel Center, säger Lars Heikensten, ordförande för Nobelstiftelsen.

Den senaste tiden har varumärket ”Nobel” drabbats av kritik och skandaler i spåren av det som skett inom Svenska Akademien, som fram tills i år har utsett mottagaren av Nobels litteraturpris.

Men Nobel är också mer. På annan plats i dagens Expressen skriver vi om den svenska FN-militärbasen i Mali i Afrika, döpt till – Camp Nobel. Och nu stärker Nobelstiftelsen sina samarbeten.

”Alfred Nobel var optimist”

Svensk-schewiziska ABB gör som Scania, 3M, Ericsson och Volvo Cars och blir Nobel International Partners.

– Vi ser fram emot att arbeta nära med Nobel och involvera våra kunder, anställda runtom i världen, säger ABB-koncernchefen Ulrich Spisshofer.

– Samarbetet med en av vårt lands viktigaste institutioner är ett privilegium för alla oss på ABB, säger Sverigechefen Johan Söderström.

Inom ramen för Nobel Prize Dialogue – som samlar pristagare, forskare, toppolitiker – försöker Nobelstiftelsen sprida kunskap om Alfred Nobels visioner. Nästa möte sker i Santiago, Chile, i januari 2019.

– Alfred Nobel var optimist. Han trodde på att det gick att bygga en bättre värld med vetenskap, humanism och engagemang. Det är viktigare än någonsin, säger Lars Heikensten.

”Rätt och viktigt”

Nobelfestligheterna i Sverige har de senaste åren tv-sänds i Sveriges Television, Expressen TV samt Di TV.

Di TV:s programledare Anna Ekelund och Expressen TV:s Hannes Nelander rapporterade live från Blå Hallen under Nobelbanketten 2017. Foto: EXPRESSEN TV

Mattias Fyrenius, vd för Nobel Media:

– Nobelpriset står för idéers kraft och möjligheten att skapa en bättre värld genom kunskap och forskning. Men för att uppnå förändring krävs ar många kämpar sida vid sida  och vi tror det är centralt att stärka banden mellan näringsliv, politik och den akademiska världen och därför känns den här typen av samarbeten så rätt och så viktiga för oss.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!