40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent handlade på nätet. Foto: Andres Kudacki / AP TT40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent handlade på nätet. Foto: Andres Kudacki / AP TT
40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent handlade på nätet. Foto: Andres Kudacki / AP TT
Black Friday, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg. Foto: Elise Amendola / AP TTBlack Friday, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg. Foto: Elise Amendola / AP TT
Black Friday, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg. Foto: Elise Amendola / AP TT

Så mycket shoppade vi för på Black Friday

Publicerad

Snacka om köpfest!

Försäljningen under Black Friday ökade med 59 procent.

Under den svarta fredagen handlade svenskarna för 3,6 miljarder, enligt Postnords sammanställning.

– Många fyndar åt sig själva under den här dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord, till Dagens Industri.

Black Fridag, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg - och fungerar som ett startskott för julhandeln.

Handlarnas siffror övergår från rött till svart

En förklaring till namnet anspelar på att det är dagen när handlarnas röda siffror förvandlas till svarta, rapporter Dagens Industri.

För några år sedan gjorde vitvaru- och hemelektronikhandeln ett försök att introducera köpdagen i Sverige. Det året ökade försäljningen med 10 procent under den svarta fredagen, jämfört med en vanlig dag.

 

LÄS OCKSÅ: Hon förlorade nästan allt efter "riskfritt" råd

 

Men nu verkar Black Friday ha etablerat sig med besked hos svenska konsumenter.

Sålde för 3,6 miljarder

Jämfört med Black Friday i fjol ökade handeln med 59 procent - och landade på 3,6 miljarder under årets svarta fredag, som inföll den 25 november.

– Black Fridag har blivit en av våra största köpdagar i Sverige, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Det genomsnittliga köpet under svenska Black Friday uppgick till 1 817, enligt Postnords undersökning.

 

LÄS OCKSÅ: Så maxar du din ledighet nästa år

 

Det är framförallt svenskar under 50 år som passade på att fynda under den svarta fredagen.

– Det var flera som ställde väckarklockorna och gick upp mitt i natten för att vara först när någon bytte kampanj, säger Carin Blom.

Många ställde väckarklockorna

40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent enbart handlade på nätet, enligt undersökningen.

Även Postnord kände av köptrycket. Paketvolymen ökade med 34 procent, jämfört med en vanlig helg.

– Vi har mer personal och fler fordon för att säkerställa i alla led att alla paket levereras, säger Carin Blom på Postnord.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen