Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så mycket shoppade vi för på Black Friday

40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent handlade på nätet. Foto: Andres Kudacki / AP TT
Black Friday, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg. Foto: Elise Amendola / AP TT

Snacka om köpfest!

Försäljningen under Black Friday ökade med 59 procent.

Under den svarta fredagen handlade svenskarna för 3,6 miljarder, enligt Postnords sammanställning.

– Många fyndar åt sig själva under den här dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord, till Dagens Industri.

Black Fridag, den svarta fredagen, är USA:s största shoppinghelg - och fungerar som ett startskott för julhandeln.

Handlarnas siffror övergår från rött till svart

En förklaring till namnet anspelar på att det är dagen när handlarnas röda siffror förvandlas till svarta, rapporter Dagens Industri.

För några år sedan gjorde vitvaru- och hemelektronikhandeln ett försök att introducera köpdagen i Sverige. Det året ökade försäljningen med 10 procent under den svarta fredagen, jämfört med en vanlig dag.

 

LÄS OCKSÅ: Hon förlorade nästan allt efter "riskfritt" råd

 

Men nu verkar Black Friday ha etablerat sig med besked hos svenska konsumenter.

Sålde för 3,6 miljarder

Jämfört med Black Friday i fjol ökade handeln med 59 procent - och landade på 3,6 miljarder under årets svarta fredag, som inföll den 25 november.

– Black Fridag har blivit en av våra största köpdagar i Sverige, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Det genomsnittliga köpet under svenska Black Friday uppgick till 1 817, enligt Postnords undersökning.

 

LÄS OCKSÅ: Så maxar du din ledighet nästa år

 

Det är framförallt svenskar under 50 år som passade på att fynda under den svarta fredagen.

– Det var flera som ställde väckarklockorna och gick upp mitt i natten för att vara först när någon bytte kampanj, säger Carin Blom.

Många ställde väckarklockorna

40 procent av köpen skedde i den fysiska handeln medan 46 procent enbart handlade på nätet, enligt undersökningen.

Även Postnord kände av köptrycket. Paketvolymen ökade med 34 procent, jämfört med en vanlig helg.

– Vi har mer personal och fler fordon för att säkerställa i alla led att alla paket levereras, säger Carin Blom på Postnord.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!