Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så mycket måste hotellen betala till bokningssajterna

Hotellbranschen i Norden betalar årligen över två miljarder kronor till förmedlingstjänster som Booking.com, Hotels.com och Google.

Om hotellgäster bokar rum via dessa tredjepartskanaler måste hotellen betala en provision som brukar uppgå till mellan 15 och 25 procent.

Det skriver norska Dagens Næringsliv.

– Enbart vi betalar nu runt 250 miljoner kronor årligen i sådana provisioner. Det är en jätteutmaning, säger Torgeir Silseth, som är koncernchef för Petter Stordalens kedja Nordic Choice.

Enligt Silseth uppgick hotellkedjans provisionsbetalningar enbart till Google för fem år sedan till 3-4 miljoner kronor om året - den summan har nu vuxit till över 70 miljoner.

– Vi får i praktiken konkurrera och bjuda på våra egna varumärken. Och våra motståndare, som ofta bjuder över oss, är samma nätgiganter som tar höga provisioner och samtidigt ska tillföra oss trafik. De har enorma finansiella krafter, säger Torgeir Silseth.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!