Så mycket dyrare blir flyget med nya skatten

Publicerad

 

Regeringens hot om en flygskatt skrämmer flygbolagen.

Norwegianchefen Bjørn Kjos hävdar att flygplatsen Skavsta måste stänga om skatten blir verklighet.

En biljett till USA 430 kronor blir dyrare och inrikesresenärerna tvingas betala 160 kronor extra för en tur och returresa.

– Förslaget är feltänkt från början till slut, dundrar SAS styrelseordförande Fritz Schur som vädjar om att förslaget ska kastas i papperskorgen.

Den utredning som ligger på regeringens bord föreslår en specialskatt för resenärerna på tre olika nivåer. För resa inom Europa ska skatten vara 80 kronor, för resor utanför Europa med max 600 mil från Arlanda 280 kronor samt för längre resor än 600 mil utanför Europa 430 kronor. Barn under två år ska undantas från beskattning.

En USA-resa skulle till exempel då bli minst 430 kronor dyrare än i dag. En tur och returresa inom Sverige blir 160 kronor dyrare.

 

LÄS OCKSÅ: Blytung konkurrens om resenärerna i Europa

 

Det är flygbolagen som ska betala den tilltänkta skatten, men i slutändan hamnar kostnaden på resenärernas biljetter.

Utredningen räknar med att skatten kan inbringa närmare 1,8 miljarder kronor per år till statskassan.

Syftet med skatten är att flygets klimatpåverkan ska minska och resenärer välja andra, mer klimatsmarta alternativ. Eller i klartext: ta tåget där det är möjligt. Samtidigt är tanken att flygbolagen ska börja tänka än mer klimatsmart än i dag.

Skatten kan träda i kraft 2018

Enligt förslaget, som legat på regeringen bord sedan den 30 november förra året, ska skatten bli verklighet redan från kommande årsskifte. Förslaget är nu ute på remiss.

De allt mer pressade flygbolagen rasar mot den tilltänkta skatten och höjer nu tonläger mot finansminister Magdalena Andersson och de övriga i den svenska regeringen.

Argumenten mot en flygsatt har hittills inte bitit på finansministern.

– Men en flygskatt slår faktiskt mest mot höginkomsttagare i Stockholm och har en bra fördelningspolitisk profil. Utredningen visar också att en flygskatt inte har någon större effekt på jobben, sa Magdalena Andersson när utredningen överlämnades.

 

LÄS OCKSÅ: Här är nya jättelönen för SAS nya vd

Björn Kjos, Norwegian.Foto: LISA MATTISSON

 

Norwegians vd Bjørn Kjos påstod för några dagar sedan att Skavsta flygplats utanför Nyköping måste slå igen om regeringen gör allvar av flygskatten och det största flygbolaget Ryanair skulle flytta till Arlanda.

– Regionala flygplatser får problem och införs flygskatt tror jag att Skavsta läggs ned. Ryanairs vd Michael O'Leary kommer att flytta sin verksamhet till Arlanda, sa Bjørn Kjos till svenska medier.

Norwegianchefen pekade också på Norge som infört skatt och där en flygplats slagit igen och flyglinjer tunnats ut.

Och SAS - där svenska staten är storägare - dundrar nu också mot sin ägare.

Fritz Schur, SAS.Foto: Andreas Hillergren / SCANPIX SWEDEN

SAS: Hårda konsekvenser

När SAS höll sin bolagsstämma i onsdags gick styrelseordförande Fritz Schur till kraftigt angrepp mot den tilltänkta skatten med regeringens ägarrepresentant, departementsrådet Carl Rosén från näringsdepartement med 56 700 000 aktier i portföljen på första parkett i salen.

Även Fritz Schur talade om Norge som exempel där miljöskatten införts med nedlagd flygplats som följd, flyglinjer som lagts ner och arbetstillfällen försvunnit.

– Det är min förhoppning att politikerna ska inse vilka negativa effekter en flygskatt ska få för Sverige och att flygskatten aldrig når riksdagens bord.

– SAS tar sitt ansvar för miljön. Men det måste ske genom ökade satsningar på forskning och utveckling. Och en effektivare och modernare trafikledning i hela Europa.

 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen