Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så luras du på mellandagsrean

Både de fysiska butikerna och näthandlarna annonserar stort om alla de olika klipp som vi konsumenter kan göra under den pågående mellandagsrean. Foto: Carl Court
Och kanske har du sparat undan pengar för att kunna fynda på rean, eller så har du julklappspengar att sätta sprätt på. Foto: Matt Dunham
Magnus Bengtsson, pressansvarig på jämförelsesajten Prisjakt.

Mellandagsrean är ett tillfälle att göra riktiga klipp.

Men också ett tillfälle för butikerna att få oss att handla mer än vi hade tänkt genom priser som verkar vara lite bättre än de egentligen är.

– Det finns en blandning mellan jättebra erbjudanden, okej erbjudanden som målas upp som jättebra erbjudanden och riktigt dåliga erbjudanden, säger Magnus Bengtsson, pressansvarig på jämförelsesajten Prisjakt.

Både de fysiska butikerna och näthandlarna annonserar stort om alla de olika klipp som vi konsumenter kan göra under den pågående mellandagsrean. Och kanske har du sparat undan pengar för att kunna fynda på rean, eller så har du julklappspengar att sätta sprätt på. Läs då det här innan du ger dig ut. För vissa priser är kanske lite för bra för att vara sanna, och det finns risk för att bli lurad av butikerna i reahandeln.

– De flesta sänkningar är helt korrekta, men det fuskas på lite olika sätt, säger Magnus Bengtsson, pressansvarig på prisjämförelsesajten Prisjakt.

 

LÄS OCKSÅ: Ratade julklapparna som säljs på Blocket

 

Sex företag granskas

Förra året gjorde Konsumentverket en granskning av sex företag i hemelektronikbranschen och dess marknadsföring av mellandagsrean, och invände mot fyra av sex företag.

– Det rörde sig om att det var för små sänkningar på en del produkter. Det krävs att det är väsentligt lägre priser än ordinarie priser och vi ansåg att en del produkter inte uppfyllde det, säger Niclas Ernebratt, jurist på avdelningen för konsumentskydd.

– En annan sak som vi invände mot var att hänvisningen till det ordinarie priset var vilseledande eftersom det ordinarie priset var för gammalt. Det var för långt bak i tiden som det priset hade tillämpats, fortsätter han.

– Det är inte okej att göra sådant. Det blir vilseledande för kunden. Det är inte heller okej om man kör ett ordinarie pris och sedan bara någon vecka innan eller ett par veckor innan höja det för att jämföra med det och köra en kampanj på det som egentligen är det tillämpade priset, säger Niclas Ernebratt.

 

LÄS OCKSÅ: De känner sig lurade av Mediamarkts bluff

"Speciella butiker"

Ett vanligt sätt att fuska på enligt Magnus Bengtsson på Prisjakt, som varnar för fler fuskförsök från butikerna.

– En del butiker har speciella produkter som är avsedda för mellandagsrean. Man plockar i princip bort dem ur sortimentet i vanliga fall och så plockar man fram dem till mellandagsrean och så säger man att utpriset är kanske 7000 kronor - fast man har aldrig sålt den för det - och så rear man ner den till 5000 kronor där det priset motsvarar ett normalpris på en motsvarande produkt.

– Det är ett vanligt beteende speciellt på vitvaror. Det är för att det ska se ut som att det är en större rea än det är.

En annan variant är presentera förra årets modell som en ny telefon ex.

– Så reas den ut för tretusen och så tycker man att det är jättebilligt eftersom den har ett utgångspris på 5000. Men i verkligeheten så har modellen då blivit 1,5 år gammal och säljs i normala fall för 2500. Då kan du bli lurad på det viset, säger Magnus Bengtsson.

 

LÄS OCKSÅ: Nätkunder snuvas på sina julklappar

Ger en bra bild

Ett bra sätt att undvika fusk är att se på prishistoriken, tipsar han. På prisjämförelsesajter kan man se vad produkten har kostat tidigare, både på enskilda varor men även på besläktade produkter. Han tipsar också om att ta med mobilen till butiken för att kunna prisjämföra på plats. Och att använda sociala medier för att tipsa varandra och läsa vad andra har skrivit för omdömen på produkter.

– Ofta kan ett par få ord på en produkt ge en bra bild av om det är ett bra erbjudande eller inte, säger han.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!