Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så luras äldre att säga upp sina fasta telefoni

Telekområdgivarna har gått ut med en varning efter att de fått in flera anmälningar från äldre.

Telefonförsäljare ska ha påstått att den äldres fasta telefon ska läggas ned – och att den därför måste byta abonnemang.

Men det är fel.

– Det här är ful-sälj, säger kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna, Camilla Brogren.

Tänk på det här

• Fatta inga förhastade beslut.

• Tänk på att du har ångerrätt.

• Jämför olika operatörer.

• Kolla om det försäljaren säger är sant.

Här får du hjälp: Telekområdgivarna (08/522 767 00) och på den här Telia-sidan.

Under den senaste tiden har antalet klagomål rörande försäljning av ny teknik för fast telefoni ökat, skriver Telekområdgivarna i ett pressmeddelande. Enligt anmälningarna så påstår försäljarna – felaktigt – att kopparnätet ska läggas ned och att man därför måste byta operatör och teknik till mobil hemtelefoni eller bredbandstelefoni.

– Det är ungefär en månad vi haft en markant ökning av klagomål på detta. Det här är inget vi har hört om i någon större utsträckning innan utan det verkar vara ett nytt sätt att sälja. Kopparnätet ska försvinna överallt men inte på de här orterna som de påstår, så det ska man kontrollera noga. Man säljer en annan teknik med längre bindningstider. Det kan ju bli problem med tidigare operatör, om man har bindningstid kvar där. Det är inte så okej, säger Telekområdgivarnas kommunikationsansvarige, Camilla Brogren.

Kan man säga att det handlar om oseriösa säljare som agerar på det här sättet?

– Ja, det skulle man kunna säga. Det här är ful-sälj när man påstår att din telefon kommer att sluta fungera om detta inte är sant. Det är framför allt äldre personer som råkat ut för det här också, man blir naturligtvis väldigt rädd när man hör att man ska bli av med sin telefon, så därför går vi ut med den här varningen.

Kontrollera uppgifterna

På Telekområdgivarna uppmanar man de som blir uppringda att först kontrollera om uppgifterna stämmer. Det kan man göra genom att kontakta Telekomguiden eller läsa om sin ort på Telias webbplats.

Man ska också komma ihåg att man som kund har ångerrätt när man ingår avtal via telefon. Den normala ångerrätten är på 14 dagar. Om du inte fått korrekt information så förlängs den upp till ett år.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!