– Jag är så arg och besviken, skrev Ann-Katrin Nyqvist i sin anmälan till Konsumentombudsmannen efter att hon lurats på pengar av nätbutiken. Foto: Privat / Colourbox– Jag är så arg och besviken, skrev Ann-Katrin Nyqvist i sin anmälan till Konsumentombudsmannen efter att hon lurats på pengar av nätbutiken. Foto: Privat / Colourbox
– Jag är så arg och besviken, skrev Ann-Katrin Nyqvist i sin anmälan till Konsumentombudsmannen efter att hon lurats på pengar av nätbutiken. Foto: Privat / Colourbox
Vivamondos sida på Facebook.Vivamondos sida på Facebook.
Vivamondos sida på Facebook.

Så lurade nätbutiken kvinnor med falska löften

Publicerad

Nätbutiken lockade kvinnor med billiga krämer och parfymer – men många kunder fick aldrig produkterna de betalat för.

Nu har bolaget dömts av Patent- och marknadsdomstolen.

Bolagets representant säger att kunder som inte fått varorna ska få pengarna tillbaka.

Ann-Katrin Nyqvist, Vallentuna, är en av många som blivit lurade av nätbutiken Vivamondo. I december 2016 beställde hon hårprodukter för nästan 1 000 kronor från sajten. 

Sajten visade ett felmeddelande och Ann-Katrin Nyqvist skickade beställningen på nytt. Då upptäckte hon att pengarna dragits från hennes konto två gånger. 

De beställda varorna fick hon aldrig.

– När en månad hade gått sökte jag på internet och upptäckte att flera hade råkat ut för samma sak. Då förstod jag att jag blivit lurad, säger hon.

Patent- och marknadsdomstolen fällde Vivamondo i slutet av februari efter att Konsumentombudsmannen stämt bolaget. 

Domstolen slår fast att Vivamondo marknadsfört produkter som de sedan inte levererat. I andra fall har leveranstiden varit längre än det utlovade 5–7 arbetsdagar. 

Lovade slät hud på sju dagar

Dessutom har bolaget marknadsfört antirynkkrämer med påståenden som de inte kunnat belägga. Vivamondo har bland annat påstått att en kräm tar bort rynkor, att huden blir ungdomlig och elastisk och att en rynkig hud blir slät på sju dagar.

Det har inte funnits tydliga kontaktuppgifter på bolagets hemsida, och kunder som mejlat bolaget har inte fått något svar.

Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Vivamondo att fortsätta med det här agerandet. Om bolaget bryter mot domen hotar ett vite på sammanlagt fyra miljoner kronor.

– Att bolaget döms i domstol är i sig väldigt allvarligt, säger Anna Rhenman, jurist på Konsumentverket.

Men hon kan inte kommentera om det varit företagets avsikt från början att lura kunderna. Varken Konsumentverket eller Patent- och marknadsdomstolen har fått kontakt med bolaget under hela processen.

Fick en falsk produkt

Konsumentomverket har fått in 19 anmälningar mot Vivamondo under 2016 och 2017 samt sex anmälningar under 2015.

Hos Allmänna reklamationsnämnden finns ett tjugotal anmälningar sedan 2014.

En kund fick till exempel meddelandet att ett puder hon beställt och betalat tagit slut. I stället för pengarna tillbaka erbjöds hon att beställa andra produkter, och när hon försökte kontakta bolaget fick hon inget svar.

En annan kund beställde kapslar av märket Elizabeth Arden. Hon fick hem produkten, men när hon jämförde förpackningen med en förpackning hon köpt annanstans märkte hon att produkten inte var äkta. Efter många kontaktförsök svarade Vivamondo att sådant "tyvärr händer ett fåtal gånger om året".

Säte i Hong Kong

Vivamondo har sitt säte i Hong Kong med en filial i Sverige. När Expressen får tag på företagets representant i Sverige, Robert Scherman, säger han att det aldrig varit meningen att lura kunderna. 

Han säger att han inte tjänat något på kunderna som inte fått sina produkter och att han inte längre har mycket med Vivamondo att göra. Enligt honom har företaget haft en omsättning kring en miljon kronor 2016 och inte gjort någon vinst.

Han hänvisar till en annan rättsprocess, där branschorganisationen för kosmetik, Kemisk-tekniska företagen, stämt Vivamondo för varumärkesintrång. Vivamondo förlorade fallet och får inte längre sälja vissa varumärken i Sverige. 

Därför lades företagets svenska hemsida ner i februari.

Lovar att återbetala pengarna

Kommer ni att betala tillbaka till kunderna som inte fått sin vara?

– Jag är själv juridiskt sett i vakuum här, eftersom det inte kommer att vara jag som bestämmer framåt. Men är det någon som beställt en vara och inte fått den ska självklart den återbetalas, eller varan ska levereras.

Kunderna har försökt kontakta er flera gånger och nu finns inte längre kontaktuppgifter till företaget tillgängliga. Hur kommer du se till att de får pengarna tillbaka?

– Om det är så att en kund inte har fått varan som man har betalat för och beställt, då kan jag personligen se till att det återbetalas.

Robert Scherman ber de drabbade kunderna att ta kontakt med Vivamondo för att kunna titta på fallen.

Efter att Expressen intervjuat honom dyker företagets hemsida återigen upp online, med en mejladress till kundtjänsten.

Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, råder kunderna att återigen kontakta Vivamondo, hänvisa till domen och hävda sin rätt.

De kunder som betalat med kreditkort kan också kontakta kortutgivaren och begära att få tillbaka pengarna från kortbolaget.

 

 

Så lurades kunderna

Peyman

Peyman beställde en parfym för 568 kronor. Den levererades aldrig till henne. När hon kontaktade Vivamondo fick hon först inget svar och fick sedan höra att bolaget hade slut på varan, men kunde skicka en motsvarande. Hon svarade att hon inte ville ha en annan produkt och fick därefter inget mer svar från bolaget.

 

Åsa

Åsa beställde en hudkräm för 636,15 kronor. Efter betalningen fick hon ett mejl att produkten tagit slut och frågan om hon i stället ville ha en eller flera ersättningsprodukter. När hon svarade att hon i stället ville ha pengarna tillbaka slutade bolaget att svara.

 

Patricia

Patricia beställde hudvårdskapslar av märket Elizabeth Arden. Hon fick hem produkten, men när hon jämförde förpackningen med en förpackning hon köpt annanstans märkte hon att produkten inte var äkta. Efter många kontaktförsök svarade Vivamondo att sådant "tyvärr händer ett fåtal gånger om året".

 

Elisabeth

Elisabeth fick hem andra hudvårdsprodukter än vad hon hade beställt. Enligt Vivamondos hemsida ska man skicka ett mejl innan man returnerar varan. Men trots att Elisabeth skickade 20 mejl fick hon inte något svar innan 14 dagars returrätt tagit slut. Därför vägrade hon att betala för de felaktiga produkterna.

 

Helena

Helena beställde en tub antirynkkräm för 325,49 kronor. Pengarna drogs från hennes konto, men hon fick aldrig produkten. Hon försökte ringa och mejla Vivamondo flera gånger, men fick inget svar.

 

Källa: Anmälningar till Konsumentombudsmannen

 

Hit kan du vända dig om du känner dig lurad av näthandlare

- Först ska du kontakta företaget du beställt varan av.

- Om du betalat med kreditkort men inte fått produkten kan du begära att få pengarna tillbaka från kreditbolaget. Kreditbolaget begär i sin tur in pengarna från företaget som sålt produkten.

- Om du inte fått produkten, fått fel produkt eller är i en annan tvist med ett företag kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden på arn.se. Nämnden prövar frågan kostnadsfritt och ger rekommendationer till företaget.

- Om ett företag inte följer konsumenträttsliga lagstiftningen kan du anmäla företaget till Konsumentverket. Konsumentombudsmannen kan stämma bolaget och ta frågan till domstol. Om Konsumentverket väljer att inte granska företaget ligger anmälan ändå kvar i systemet och kan tas upp senare.

- Behöver du råd kan du ringa till eller chatta med Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå konsument!  

 

Källa: Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen