Så lätt kapas ditt Facebook-konto

Här är all data som Facebook och Google har sparat om dig
Karin Ekholms fick sitt Facebookkonto kapat. Foto: Privat
Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på Nationellt bedrägericenter. Foto: LARS HEDELIN / POLISMYNDIGHETEN
Karin Ekholm fick sitt Facebook-konto kapat. Bedragarna stal hennes identitet och lurade hennes bästa vän på 60 000 kronor. Foto: Privat
Polisen bad Karin ta kontakt med Facebook. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN

Det var i början av förra veckan, strax före midnatt, som bedragare kapade Karin Ekholms Facebook-konto. 

Kort därefter utgav sig bedragarna för att vara Karin och att hon befann sig i knipa. De tog kontakt med Karins bästa vän och förklarade att ”hon” behövde hjälp med att föra över pengar.

Karins vän lämnade ovetande ut sina bankuppgifter. 

På så sätt lyckades de plundra vännens konto på 60 000 kronor. 

Är du rädd för att något av dina sociala medier-konton ska kapas?

– När jag fick höra att någon stulit pengar av min bästa vän blev jag så jävla förbannad. Att någon utnyttjat mitt förtroende hos mina vänner för att lura av dem pengar. Det kändes nästan som om jag själv var skyldig, säger Karin. 

Tidigt på morgonen dagen därpå märkte Karin att hon fått mängder av sms från sina vänner.

– De skrev ”titta på Facebook, kolla din bank. Någon har kapat ditt konto”, säger Karin Ekholm.

Vännerna bifogade även en konversation från Messenger. 

Hon gick in på Facebooks hemsida och kunde se att det varit aktiviteter på hennes konto som hon själv inte låg bakom.

Kontaktades via Messenger 

Kaparen hade raderat 10-15 av Karins vänner, alla kvinnor, från hennes Facebook-sida.

De som hade raderats var de som hade kontaktats av bedragarna. 

Vännerna kontaktades sedan via Messenger.  

Bedragarna utgav sig för att vara Karin och frågade om allt var bra. 

Sedan frågade de om vännerna möjligen kunde hjälpa till med ett bankärende.

– De skrev att att min bankdosa plötsligt slutat fungera och att jag behövde hjälp med en bankgrej. ”Har du en bankdosa eller förresten vilken bank har du?”

Diskussionen dog ut när det visade sig att många av vännerna använde bank-id i stället för bankdosa. 

Det var inte så konstigt att Karins bästa vän ville hjälpa till. Hon visste att Karin och hennes man höll på att flytta från Helsingborg till Halmstad. 

Det hade fullt upp med husköp, flytt, renoveringar, inget kök, fick sova på luftmadrasser, nätverket låg nere och ett litet tvåårigt barn mitt i alltihop.  

Vännen är själv småbarnsförälder och ville hjälpa till i allt kaos. 

– Hon visste att jag höll på mycket med banktransaktioner för allt möjligt. Så när ”jag” hörde av mig till henne så var inte det något konstigt. 

Bedragaren som utgav sig för att vara Karin var väldigt personlig och pratade bland annat om barnen och hur ett av dem hade hög feber och att han hoppades att det snart skulle gå över.

– Vännen frågade sig varför hon skulle tvivla på sina vänner. ”Jag litar ju på mina kompisar”.

Gjorde polisanmälan

Karin och vännen vet inte hur själva transaktionen gick till när 60 000 kronor försvann från kontot.

– Hon är helt knäckt i dag, säger Karin. 

På morgonen gick Karin in på sitt säkra Facebook-konto och varnade alla sina vänner för att några kapat hennes konto och att de nu var ute efter att lura vännerna på pengar. 

Samtidigt gjorde hon en polisanmälan. 

Fram mot lunchen fick hennes man ett meddelande där bedragarna hotade med att sprida privat information om Karin inte drog tillbaka sina varningar.

Karin gjorde en ny polisanmälan, den här gången för hotet. 

Polisen var inte till någon större hjälp, menar hon.

– De frågade vem det var som hotade mig. ”Ja”, sa jag. ”Det ser ut som om det är jag som hotar mig själv”.

Polisen förklarade att de inte kunde hjälpa till eftersom de inte hade namnet på den misstänkte. I stället bad de henne ta kontakt med Facebook.

Inte förvånad 

Karin blev besviken på polisens bemötande. 

– Facebook kan stänga ner konto men de utreder inte. Varför ska jag polisanmäla något om de inte tänker utreda det? Jag förstår att det kan vara svårt att utreda men att de säger att de inte kan hjälpa till, det känns hopplöst. 

– Jag kan tänka mig att ett brev från polisen dimper ner om några veckor där det står att utredningen läggs ner. 

Lotta Mauritzson är brottsförebyggare på Nationellt bedrägericentrum. Hon är inte direkt förvånad över att Facebook-konton kapas.

– Jag höjer inte på ögonbrynen även om det inte finns någon statistik, säger hon.

I det här fallet lyckades bedragarna komma över bankuppgifter och därmed länsa ett konto på 60 000 kronor. Hur vanligt är det?

– Det är betydligt fler försök än dem som verkligen lyckas. Oftast handlar det om mindre summor. I det här fallet fick de tyvärr betydligt mer. 

Karin tyckte inte att polisen tog sitt utredningsansvar på allvar utan blev i stället hänvisad till Facebook. Har hon skäl att vara besviken?

– Det är väldigt svårt att säga. Det handlar om vilka digitala spår bedragarna lämnat efter sig. Men det låter lite konstigt, säger Lotta Mauritzson men reserverar sig eftersom hon inte är insatt i det aktuella ärendet.

Lotta Mauritzsons fyra bästa tips för att inte bli lurad:

Var försiktig med att lämna ut personlig information om dig själv eller andra på sociala medier. Bedragarna utnyttjar de privata uppgifterna och utger sig för att vara dig. Vänner och bekanta blir lätt lurade.

 

Var restriktiv med lösenorden. De kan läcka ut och göra det lättare för bedragare att testa på olika sajter. Var särskilt försiktig med din personliga e-post. 

 

Be att få ringa upp. Om du blir kontaktad på sociala medier av någon som utger sig för att vara en god vän som behöver hjälp, så be att få ringa upp. Aldrig någon konversation via Messenger.

 

Lämna ALDRIG ut dina inloggningsuppgifter till någon. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!